Smog je označení pro znečištění ovzduší. V takovém ovzduší se vyskytují složky, které mohou být dráždivé, nepříjemné a v každém případě i zdraví ohrožující. Proto je potřeba být dobře obeznámeni s tím, co při smogové situaci dělat.


Kde

Kontakt

Úřad městské části Praha 7
Odbor kancelář starosty a tajemníka - oddělení krizového řízení
nábř. Kpt. Jaroše 1000
Praha 7

Úřední hodiny

pondělí a středa
7.30 – 11.30
12.30 – 18.00
úterý, čtvrtek a pátek
po předchozí domluvě
placeholder

Ryantová Olga Ing., DiS.

vedoucí oddělení
dveře č. 145
tel. +420220144065
RyantovaO@Praha7.cz

Signály znečištění

Pokud hodnoty překročí určité body, Český hydrometeorologický ústav a Městský úřad obvykle vydávají varovné signály, upozornění a varování a nařizuje se regulace.

  • Signál upozornění
    • Je vydáván, pokud hodinový průměr koncentrace překročí:
      • u oxidu siřičitého 250 μg/m3
      • u oxidu dusičitého 200 μg/m3
      • u troposférického ozonu 180 μg/m3
    • Signál značí předpovězení smogové situace z důvodu zvýšených hladin některých částic a špatných rozptylových podmínek. Zároveň se předpokládá, že se smogová situace bude vyskytovat na vymezeném území minimálně dalších 8 hodin.
  • Signál redukce
    • Je vydáván, pokud hodinový průměr koncentrace překročí:
      • oxidu siřičitého – 500 μg/m3
      • oxidů dusičitého – 400 μg/m3
    • Signál značí předpovězení smogové situace z důvodu zvýšených hladin některých částic a špatných rozptylových podmínek. Zároveň se předpokládá, že se smogová situace bude vyskytovat na vymezeném území minimálně dalších 8 hodin. Signál by neměl být vyhlášen bez předchozího vyhlášení signálu upozornění.
  • Signál varování
    • Je vydáván, pokud hodinový průměr koncentrace troposférického ozonu překročí 240 μg/m3

Dále se vyhlašuje zvýšená koncentrace poletavého prachu.

Znečišťovatelé jsou na jejich činnost upozorněni při překročení denního průměru 100 μg/m3 a je jim nařízena regulace při překročení 150 μg/m3.

Jak se zachovat při vyhlášení smogové situace

  • Nejdůležitější je omezit pohyb venku, obzvláště mezi 6. a 10. hodinou ráno a mezi 16. a 20. hodinou večer.
  • Omezit jakoukoli sportovní aktivitu venku (sport a práce).
  • Omezit větrání (je doporučováno větrat pouze krátkou dobu, o to však intenzivněji).
  • Omezit produkci škodlivých plynů v interiéru (hlavně kouř a výpary).
  • Zvýšit a posílit obranyschopnost vlastního organismu: racionální výživou, zvýšeným příjmem vitamínů C, E, A a zvýšením denní dávky tekutin, dostatkem spánku, minimem stresů, vhodnou kompenzací psychické a fyzické zátěže a omezením koření a příjmu alkoholu a drog. Můžete si také pomoci otužováním.
  • Všímat si příznaků onemocnění dýchacího ústrojí (kašel, sípání atd.) a okamžitě je léčit, pokud se vyskytnou.
  • Omezit produkci škodlivin také v exteriéru (nepálit odpady nebo nekvalitní uhlí a dříví, nepoužívat automobil, neprášit).
  • Šetřit energií.
  • Vyhledávat aktuální informace od Českého hydrometeorologického ústavu a Městského úřadu.