Modernizace trati Praha–Kladno s připojením Letiště Václava Havla je prioritní dopravní stavbou české vlády a jedním z nejrozsáhlejších připravovaných infrastrukturních projektů v ČR.
Dne 12. 1. 2023 byly zahájeny práce na úseku Praha-Bubny – Praha-Výstaviště. Více informací najdete ZDE.
Plánovaný vývoj stavby a souvisejících omezení
Cílem investice je napojit Letiště Václava Havla na železnici a modernizovat stávající jednokolejnou trať mezi Prahou a Kladnem, největší středočeskou aglomerací s nejvyšším počtem dojíždějících. Praha se tak zařadí mezi desítky evropských velkoměst s přímým napojením mezinárodního letiště na železnici.
Na Letiště Václava Havla povede nově vybudovaná odbočka ze stanice Praha-Ruzyně. Železniční infrastruktura se rozšíří o šest nových zastávek a v Praze nabídne přímé přestupy na všechny linky metra. Modernizovaná trať bude v celém úseku dvoukolejná a elektrifikovaná. Ve špičce tak bude možné cestovat vlakem mezi centrem Prahy, Kladnem a letištěm každých 10 minut. Traťová rychlost dosáhne v Praze až 120 km/h a mimo Prahu až 160 km/h. Součástí projektu je modernizace všech stávajících železničních stanic a zastávek.
Dne 31. října 2022 se na radnici Prahy 7 uskutečnila prezentace a veřejná diskuze k projektu rychlodráhy Praha – letiště Václava Havla – Kladno. Záznam z tohoto setkání najdete na youtubovém kanálu Prahy 7.
Dne 19. února 2024 proběhlo setkání nad návrhem koncepční studie okolí estakády u Výstaviště. Více ZDE.
Díky podzemnímu vedení trati přes hustě zastavěné oblasti v Praze bude mít výstavba i provoz železnice minimální dopady na obyvatele a životní prostředí. Projekt naopak velmi prospěje rozvoji přilehlých oblastí – především Kladenska a městských částí Praha 6 a 7. Dopravní přínosy investice umocní vytvoření tisíců parkovacích míst na několika navazujících parkovištích P+R. Denní počet přepravených osob v úseku Praha-Ruzyně – Hostivice naroste ze stávajících 7 tisíc na 27 tisíc v roce 2030. K nim nově přibude dalších 21 tisíc cestujících z letiště a 11 tisíc z terminálu P+R z návazných autobusů v Dlouhé Míli.
Úseky
V současné době spojuje Prahu s největším středočeským městem Kladnem jednokolejná neelektrifikovaná trať, která nesplňuje požadavky na moderní kapacitní železniční dopravu. Modernizovaná trať z Masarykova nádraží do Kladna by měla být v celém úseku dvoukolejná a elektrifikovaná, ve špičce tak na ni bude možné vypravit až šest párů osobních a spěšných vlaků za hodinu.
Modernizace trati Praha-Bubny – Praha-Výstaviště
Aktuální stav
V lednu 2023 realizace zahájena. Více ZDE.
V únoru 2024 byla zahájena realizace průchod pro pěší a cyklisty, který propojí Veletržní a Dělnickou. Více ZDE.
Popis stavby
Celá stavba zapadá do urbanistické studie Bubny-Zátory. Jedná se o modernizaci úseku Bubny – Výstaviště, který bude zdvoukolejněn a elektrifikován. Z velké části bude umístěn na mostní estakádě. Součástí stavby je modernizace železniční stanice Praha-Bubny, která se posune jižně směrem ke stanici metra Vltavská. V úseku vznikne nová železniční zastávka Praha-Výstaviště. Součástí stavby je též nová lávka s přístupem do Stromovky. Ke zvýšení bezpečnosti silniční i železniční dopravy přispěje zrušení přejezdu v Bubenské ulici.
Informační brožura Správy železnic je ke stažení ZDE
Přínosy
- ve stanici Praha-Bubny přímý přestup na metro linky C (stanice Vltavská) a tramvaj
- zlepšení dopravní obslužnosti území díky nové zastávce Praha-Výstaviště
- vedení trati po estakádě – odstranění bariéry pro nový rozvoj území
- subtilní přemostění ulice Dukelských hrdinů (zachování dominantního postavení Průmyslového paláce)
- nové propojení Veletržní a Dělnické ulice
- zvýšení bezpečnosti dopravy a zlepšení prostupnosti území
Hlavní součásti
- modernizace stávající železniční stanice Praha-Bubny (čtyřkolejná s jedním ostrovním a dvěma bočními nástupišti napojenými na níže položené vstupní vestibuly)
- připojení druhé koleje, modernizace a elektrifikace stávající jednokolejné trati v délce cca 1,3 km
- zřízení nové zastávky Praha-Výstaviště
- nahrazení železničních přejezdů mimoúrovňovými kříženími
Modernizace Praha-Výstaviště – Praha-Dejvice
Aktuální stav
Je dopracovaná dokumentace pro územní rozhodnutí a je požádáno o územní rozhodnutí.
Popis stavby
Celá stavba zapadá do urbanistické studie Hradčanská. Jedná se o modernizaci úseku Výstaviště – Dejvice, který bude zdvoukolejněn a elektrifikován. Povrchově povede pouze lokalitou Stromovky, následně vlaky vjedou do hloubeného tunelu a nové hloubené železniční stanice Praha-Dejvice. Ta bude napojena přímo na stanici metra Hradčanská. Stávající výpravní budova bude opuštěna. Součástí stavby je zrušení všech železničních přejezdů.
Přínosy
- přímý přestup na metro linky A ve stanici Praha-Dejvice
- zvýšení bezpečnosti dopravy a zlepšení prostupnosti území
- vznik zelené radiály (cesta pro pěší a cyklisty, klidová zóna)
- snížení hluku a vibrací z železniční dopravy
- zrušení železničních přejezdů
Hlavní součásti
- tunel v úseku Stromovka – Dejvice
- připojení druhé koleje, modernizace a elektrifikace stávající jednokolejné trati
- rozšíření stávajícího drážního tělesa tak, aby vyhovovalo dvoukolejnému profilu
- zahloubení stanice Praha-Dejvice
- nahrazení železničních přejezdů mimoúrovňovými kříženími
Další informace o projektu najdete na stránkách Správy železnic.
Zdroj: Správa železnic