archivní článek, informace již nemusí být aktuální

Historicky významná funkcionalistická budova nedaleko stanice metra Vltavská ožívá. Ikonický prvorepublikový palác se po náročné rekonstrukci v posledních letech pod pečlivým dohledem architektů i památkářů opět stává jednou z nejmodernějších administrativních budov ve střední Evropě. Do prostoru se v říjnu přestěhoval první a největší nájemce, společnost WPP. Největší globální komunikační skupina do nově vzniklého pražského WPP Campusu nastěhovala dvanáct svých agentur specializovaných na marketing, reklamu a média. „Reklamními podniky“ tak navazuje na téměř stoletou tradici budovy, která byla v minulosti sídlem Elektrických, později v devadesátých letech také Dopravních podniků.

Zdroj: KIVA PHOTO

 

„Pro WPP Campus jsme hledali prostor s nezaměnitelným geniem loci, který nám zároveň umožní moderní způsoby práce. Budova Elektrických podniků se silným příběhem byla jasnou volbou. Znamená pro nás mnohem více než jen sídlo pro naše agentury. Developerská skupina CPI Property Group, které budova patří, dlouho hledala jednoho velkého nájemce, kterému by byla rekonstrukce ušitá na míru, aby mohly být zachovány původní koncepce a architektonický ráz objektu. Jsme hrdí na to, že jsme se mohli podílet na záchraně a revitalizaci této památkově chráněné budovy, která byla ve své době senzací a její věhlas byl bez nadsázky světový. WPP Campus bude tvůrčím místem pro práci a spolupráci více než tisícovky našich odborníků na marketing, reklamu, média, PR, data a výzkum,“ říká David Lhota, Country Manager WPP Česká republika, a dodává. „Mojí vizí je, aby budova žila, aby byla součástí lokální komunity a veřejného prostoru. Sami také plánujeme pořádat celou řadu akcí pro oborovou komunitu.“

Novou tvář nedostala pouze budova samotná, ale také její blízké okolí. Celkovou revitalizací prošel podchod z Vltavské na Bubenskou, který byl donedávna v zanedbaném stavu. Vlastník budovy CPI Property Group a společnost WPP oslovily mladého výtvarníka Petra Sokola alias Lefthendra, který zde vytvořil originální malbu zachycující ducha Holešovic a Bubenské 1. Vytvoření jedné z největších grafik ve veřejném prostoru na téměř 200 m2 zabralo 600 hodin práce.

 

Rekonstrukce funkcionalistického paláce trvala dva a půl roku

Avantgardní budova navržená Adolfem Benšem a Josefem Křížem ve funkcionalistickém duchu byla v době svého dokončení v roce 1935 estetickou i technologickou senzací. Ohromovala prostorovou velkorysostí a pyšnila se sofistikovanými technologiemi: americkou klimatizací, teplovzdušným topením Carrier, jednou z prvních velkokapacitních jídelen v americkém stylu, nákladním výtahem s nosností 15 tun na automobily a moderními stroji na úřadování.

„Bubenská byla fascinující od začátku množstvím architektonických prvků, které se tam objevují, prací s materiálem, s keramikou a světlem, používáním sklobetonu a železobetonu. Naopak nepříjemné překvapení vychází právě z historických reálií. Do stavby se výrazně promítla hospodářská krize, hodně se šetřilo a hledaly se postupy, které budou úsporné. A také se experimentovalo, zkoušely se nové materiály, například rychle tuhnoucí hlinitanové betony, které se po třiceti letech ukázaly jako naprosto nevhodné, protože ztrácejí svoji pevnost. To mělo za následek, že se celá Bubenská propadala do vltavského podloží. Prvního půl roku se tak naše práce věnovaly hlavně sanaci a zpevňování základové spáry, aby vůbec bylo možné s rekonstrukcí začít. Ten příběh je ale mnohem zajímavější, celá mnohaletá práce bylo jedno velké objevování,“ říká Ing. arch. Marek Tichý ze studia TaK Architects. O kvalitě citlivě provedené rekonstrukce svědčí i získané ocenění Stavba roku 2021, které je nejvýznamnější událostí roku ve stavitelství a architektuře. Organizátorem soutěže je Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství. Toto ocenění nedávno doplnila i cena Národního památkového ústavu Patrimonium pro futuro s podtitulem Společenské ocenění příkladů dobré praxe. Cena se vyhlašuje od roku 2014 ve snaze vyzdvihnout, co se v oblasti památkové péče podařilo, a ocenit ty, kteří se o to přičinili.

 

Vnitřní prostory jsou navržené a koncipované jako agilní pracovní prostředí, které umožňuje flexibilní výběr vyhovujícího místa pro práci. Může to být ve sdíleném co-workingovém prostoru v mezaninu, s kolegy na terase, v zasedací místnosti, kantýně nebo u pracovního stolu. V atriu, v prostoru přímo nad hlavní recepcí, je zavěšená umělecká instalace od české firmy Preciosa Lighting. Objekt složený ze 797 ručně foukaných skleněných koulí v barvách modré je pomyslným srdcem celého WPP Campusu a symbolizuje provázanost a spolupráci jednotlivých agentur v rámci skupiny WPP.

 

Od Elektrických až po „reklamní“ podniky

Budova fungovala jako sídlo Elektrických podniků až do 50. let. Poté společnost přestala existovat a po roce 1948 zde zůstaly až do 90. let pouze Dopravní podniky. Od té doby byla budova uzavřena a později se pronajímala undergroundovým uměleckým skupinám. Nacházel se zde populární hudební klub Neone až do roku 2017, kde se pořádaly koncerty a výstavy.

Rekonstrukce byla realizována v úzké spolupráci s památkáři tak, aby mohla být zachována unikátní původní architektura. Z původních prvků bylo zachováno majestátní žulové schodiště, kovové zábradlí, kóje v přízemí, části původní vzduchotechniky Carrier nebo prosklené stěny v mezipatrech schodiště směřující ke kostelu sv. Antonína. Opraveny a znovu uvedeny do provozu jsou také dva původní páternostery.

V průběhu příštího roku bude památkově chráněný objekt po rekonstrukci zpřístupněn ve dnech otevřených dveří také zájemcům z řad široké veřejnosti.

 

WPP na Bubenské

·         Revitalizace Bubenské trvala včetně přípravné a badatelské fáze více než 10 let. Stavební práce byly zahájeny v roce 2018 poté, co impuls od WPP nastartoval celý proces rekonstrukce.

·         Hlavní nájemce, společnost WPP, si pronajímá 90 % budovy. Kromě toho bude v budově sídlit i rozvozová služba Wolt, která se usadí na 600 m2.

·         WPP Česká republika zahrnuje agentury: GroupM, H1.cz, KANTAR, MediaCom, MC2, METS, Mindshare, Ogilvy, RedFuse, VMLY&R, Wavemaker a Wunderman Thompson.

·         Společnost WPP Česká republika zaměstnává více než tisíc expertů na reklamu, média, PR, marketingovou automatizaci, data a výzkum.

 

Bubenská 1 v číslech

·         Budova má celkem 7 pater a rozlohu 16 000 m2. Součástí jsou také 4 terasy o výměře 3 000 m2 (to se rovná ploše dvou fotbalových hřišť).

·         Obvodový plášť budovy má celkem 6 500 m2, z toho je 6000 m2 keramických obkladů.

·         V budově se nachází celkem 3 000 prvků (oken, dveří apod.)

 


O společnosti WPP

WPP je společnost zabývající se kreativní transformací. Využíváme sílu kreativity k budování lepší budoucnosti pro naše lidi, planetu, klienty a komunity. Více informací najdete na: www.wpp.com

 

zdroj: WPP
zdroj: WPP
zdroj: WPP
zdroj: WPP