Ideální škola je pro nás taková instituce, která poskytuje hodnotné vzdělávání, respektuje individualitu každého jednotlivce a vytváří bezpečné a respektující prostředí pro děti, učitele i rodiče. Kvalitní škola potřebuje výborného ředitele, jehož rolí je především být pedagogickým lídrem. On je tím, který udává směr, motivuje, inspiruje a k tomu potřebuje podporu svého zřizovatele.
Vzdělávání v Praze 7
Podporujeme ředitele, učitele a školy:
- Jsme čitelní ve svých záměrech a zaměření se na podporu ředitele jako pedagogického lídra
- Podporujeme ředitele v dalším vzdělávání, např. podílíme se výraznou finanční částkou na zapojení ředitele a jeho zástupce v programu Ředitel naživo
- Podporujeme vzájemné sdílení zkušeností mezi řediteli
- Pilotujeme supervize pro ředitele škol a školek
- S řediteli jsme v častém kontaktu, snažíme se dobře komunikovat, ptáme se na jejich potřeby
- Hledáme cesty k uvolnění rukou ředitelů v péči o budovy – financujeme např. sdíleného architekta, který pomáhá ředitelům s realizací oprav ve školách
- Postupně posilujeme metodickou podporu škol ze strany zřizovatele v různých oblastech, např. financování
- Realizujeme setkávání učitelů napříč Prahou 7 a sdílení dobré praxe
- Pilotujeme týmovou supervizi pro pedagogy našich škol a školek
- Realizujeme cyklus přednášek se zajímavými osobnostmi pro pedagogy a ředitele z Prahy 7, osobnosti oslovujeme na základě potřeb a přání pedagogů a ředitelů
- Vybavujeme pedagogy nástroji pro práci v diferencované třídě
- Pilotujeme sdílené byty pro mladé pedagogy
Podporujeme děti, které jsou ohrožené školním neúspěchem
- Finančně podporujeme doučování dětí ohrožených školním neúspěchem
- Otevíráme intenzivní třídu pro děti s odlišným mateřským jazykem z Prahy 7 (tříměsíční intenzivní docházka, pak návrat do domovské školy), zavádíme vyučování pro děti s OMJ v našich školkách
- Vytváříme následný systém podpory pro děti s odlišným mateřským jazykem a z odlišného kulturního prostředí
- Ve spolupráci s Locikou proškolujeme 160 pedagogů v práci s agresivním žákem a v rozpoznávání dětí ohrožených domácím násilím
- Připravujeme následný systém spolupráce odborníků a škol pro práci s dětmi ohroženými domácím násilím
Podporujeme komunitu škol
- Aktivně podporujeme žákovskou a studentskou participaci (žákovské parlamenty, participativní rozpočty, Zastupitelstvo mladých)
- Pomocí sdílení dobré praxe podporujeme vznik a aktivitu rodičovských spolků napříč Prahou 7
- Podporujeme aktivitu a spolupráci školských rad napříč Prahou 7
- Propojujeme všechny aktéry ve vzdělávání v Praze 7 (MAP II)
Projekt MAP II
Městská část Praha 7 realizuje projekt „Místní akční plán rozvoje vzdělávání“ (MAP II) zaměřený na strategické plánování rozvoje škol, propojování a zlepšování spolupráce všech institucí ve vzdělávání v Praze 7, sdílení dobré praxe škol a rozšíření nabídky vzdělávání pro pedagogické pracovníky.
Nástrojem spolupráce jsou mj. pracovní skupiny, které se orientují na podporu čtenářské a matematické gramotnosti, cizích jazyků a předškolního vzdělávání. Důležitými tématy jsou také rovné příležitosti a financování ve školství.
V rámci MAPII proběhl seminář Dobrá škola pro všechny, workshop na téma Změny financování regionálního školství, Možnosti využití supervize ve školní praxi a další.
Při plánování aktivit vycházíme z potřeb škol, které si zatím stanovily témata zájmu např.:
- práce s problematickým žákem
- komunikace učitel – rodič
- podpora při řešení provozních záležitostí škol
- jak být dobrým učitelem a nevyhořet
- pracovně právní problematika
- příklady dobré praxe v regionech
- školská sociální práce a mnoho dalších
Elixír do škol
V únoru 2019 se v Praze 7 otevřelo unikátní centrum, první takové v ČR, které propojuje vzdělávání pedagogů v oblasti fyziky od MŠ přes 1. stupeň až po 2. stupeň ZŠ. Centrum pedagogické podpory funguje na principu standardních regionálních center Elixíru a kombinuje tzv. Pohádkovou fyziku (pro předškolní a mladší školní věk) s obsahem pro učitele fyziky na 2. stupni ZŠ.
Každý měsíc probíhá setkání na jedno téma, např. Pohyb, Pokusy z kuchyně, Malé fyzikální tandemy, Pokusy s vodou, Pokusy na vánoce a další, na kterém si pedagogové zážitkovou formou zkouší další možnosti výuky fyziky na všech stupních škol.
Více na webu elixirdoskol.cz
Žákovská a studentská participace
Cílem participace mladých lidí je zejména získání zkušenosti, že všímavostí ke svému okolí, dobrým nápadem a aktivní spoluprací a komunikací s ostatními jsme schopni věci a dění kolem sebe ovlivňovat a přetvářet. Tuto zkušenost potřebujeme všichni bez ohledu na věk, a čím dříve zmíněné dovednosti začneme procvičovat, tím lépe.
- Participativní rozpočty – na všech školách realizujeme projekt Participativních rozpočtů. Žáci si vymýšlejí, prezentují a obhajují před celou školou vlastní projekty, kterými chtějí zlepšovat prostředí své školy. Následným hlasováním je vybrán a realizován vítězný projekt, každá škola na tuto aktivitu získává od MČ 50 tis korun. Příklady vítězných projektů: Houpačka a trampolína, Školní kino, Školní rádio, Art zeď nebo Ekokreativní zahrada, Papíromat – automat na školní potřeby, Rostliny v mezipatrech a další
- Žákovské parlamenty – aktivně podporujeme vznik žákovských parlamentů na našich školách, skrze sdílenou dobrou praxi se snažíme školám ukázat, jak může žákovský parlament pomoci zlepšování klimatu školy. Spolupracujeme s CEDU a podporujeme naše žákovské parlamenty a jejich koordinátory ve spolupráci.
- Zastupitelstvo mladých – základoškolská i středoškolská mládež na Sedmičce může nově participovat na dění obce v rámci Zastupitelstva mladých MČ Praha 7. Ve spolupráci s partnery (Mladí občané, CEDU, DDM Praha 7, ČSU a další) realizujeme projekt, ve kterém se propojují mladí lidé napříč Sedmičkou a s pomocí mentorů si skrze projektovou činnost, setkávání se zajímavými osobnostmi, vzdělávací a další akce osvojují aktivní přístup k dění kolem sebe
Agresivita dětí a děti ohrožené domácím násilím
Pedagogové jsou často osamocení v řešení situace, kdy mají ve třídním kolektivu agresivní dítě. Často je agresivita voláním o pomoc z důvodu složité rodinné situace, někdy i domácího násilí, ať už fyzického či psychického. Ohrožení domácím násilím je těžko rozpoznatelné, tyto děti jsou často onálepkované nějakou diagnózou, považované za děti s poruchou chování, pozornosti a podobně. Proto zajišťujeme ve spolupráci s Centrem Locika proškolení 160 pedagogů z našich škol v práci s agresivním dítětem a v rozpoznávání dětí ohrožených domácím násilím. Připravujeme také následný systém péče o tyto děti, postup řešení pro školy, zasíťování škol s místními odborníky a jejich vzájemnou spolupráci. V dalším období připravujeme také proškolení pedagogů MŠ.
Supervize pro pedagogy a vedení škol
Nabízíme školám individuální i týmovou supervizi jako podporu pedagogům při zvládání zátěžových situací, možnost profesního i osobního rozvoje, prevenci syndromu vyhoření a podporu týmu.