Praha 7 klade velký důraz na poskytování kvalitního vzdělávání všem dětem. Přejeme si, aby každé jednotlivé dítě mělo možnost maximálně rozvinout a využít své talenty a schopnosti. Aby mělo možnost uplatnit se v rychle rozvíjejícím se světě ke své osobní spokojenosti, stejně jako i k prospěchu celé společnosti. Klademe zároveň velký důraz na vytváření komunity rodičů, stejně jako na zapojení seniorů do života škol. Podporujeme vznik rodičovských spolků a pořádání různých akcí pro celou komunitu.


Ideální škola je pro nás taková instituce, která poskytuje hodnotné vzdělávání, respektuje individualitu každého jednotlivce a vytváří bezpečné a respektující prostředí pro děti, učitele i rodiče. Kvalitní škola potřebuje výborného ředitele, jehož rolí je především být pedagogickým lídrem. On je tím, který udává směr, motivuje, inspiruje a k tomu potřebuje podporu svého zřizovatele. 

Vzdělávání v Praze 7

Podporujeme ředitele, učitele a školy:

  • Jsme čitelní ve svých záměrech a zaměření se na podporu ředitele jako pedagogického lídra
  • Podporujeme ředitele v dalším vzdělávání, např. podílíme se výraznou finanční částkou na zapojení ředitele a jeho zástupce v programu Ředitel naživo
  • Podporujeme vzájemné sdílení zkušeností mezi řediteli
  • Pilotujeme supervize pro ředitele škol a školek
  • S řediteli jsme v častém kontaktu, snažíme se dobře komunikovat, ptáme se na jejich potřeby
  • Hledáme cesty k uvolnění rukou ředitelů v péči o budovy – financujeme např. sdíleného architekta, který pomáhá ředitelům s realizací oprav ve školách
  • Postupně posilujeme metodickou podporu škol ze strany zřizovatele v různých oblastech, např. financování
  • Realizujeme setkávání učitelů napříč Prahou 7 a sdílení dobré praxe
  • Pilotujeme týmovou supervizi pro pedagogy našich škol a školek
  • Realizujeme cyklus přednášek se zajímavými osobnostmi pro pedagogy a ředitele z Prahy 7, osobnosti oslovujeme na základě potřeb a přání pedagogů a ředitelů
  • Vybavujeme pedagogy nástroji pro práci v diferencované třídě
  • Pilotujeme sdílené byty pro mladé pedagogy

Podporujeme děti, které jsou ohrožené školním neúspěchem

  • Finančně podporujeme doučování dětí ohrožených školním neúspěchem
  • Otevíráme intenzivní třídu pro děti s odlišným mateřským jazykem z Prahy 7 (tříměsíční intenzivní docházka, pak návrat do domovské školy), zavádíme vyučování pro děti s OMJ v našich školkách
  • Vytváříme následný systém podpory pro děti s odlišným mateřským jazykem a z odlišného kulturního prostředí
  • Ve spolupráci s Locikou proškolujeme 160 pedagogů v práci s agresivním žákem a v rozpoznávání dětí ohrožených domácím násilím
  • Připravujeme následný systém spolupráce odborníků a škol pro práci s dětmi ohroženými domácím násilím

Podporujeme komunitu škol

  • Aktivně podporujeme žákovskou a studentskou participaci (žákovské parlamenty, participativní rozpočty, Zastupitelstvo mladých)
  • Pomocí sdílení dobré praxe podporujeme vznik a aktivitu rodičovských spolků napříč Prahou 7
  • Podporujeme aktivitu a spolupráci školských rad napříč Prahou 7
  • Propojujeme všechny aktéry ve vzdělávání v Praze 7 (MAP II)

Projekt MAP II

Městská část Praha 7 realizuje projekt „Místní akční plán rozvoje vzdělávání“ (MAP II) zaměřený na strategické plánování rozvoje škol, propojování a zlepšování spolupráce všech institucí ve vzdělávání v Praze 7, sdílení dobré praxe škol a rozšíření nabídky vzdělávání pro pedagogické pracovníky.

Nástrojem spolupráce jsou mj. pracovní skupiny, které se orientují na podporu čtenářské a matematické gramotnosti, cizích jazyků a předškolního vzdělávání. Důležitými tématy jsou také rovné příležitosti a financování ve školství.

V rámci MAPII proběhl seminář Dobrá škola pro všechny, workshop na téma Změny financování regionálního školství, Možnosti využití supervize ve školní praxi a další.

Při plánování aktivit vycházíme z potřeb škol, které si zatím stanovily témata zájmu např.:

  • práce s problematickým žákem
  • komunikace učitel – rodič
  • podpora při řešení provozních záležitostí škol
  • jak být dobrým učitelem a nevyhořet
  • pracovně právní problematika
  • příklady dobré praxe v regionech
  • školská sociální práce a mnoho dalších

Elixír do škol

V únoru 2019 se v Praze 7 otevřelo unikátní centrum, první takové v ČR, které propojuje vzdělávání pedagogů v oblasti fyziky od MŠ přes 1. stupeň až po 2. stupeň ZŠ. Centrum pedagogické podpory funguje na principu standardních regionálních center Elixíru a kombinuje tzv. Pohádkovou fyziku (pro předškolní a mladší školní věk) s obsahem pro učitele fyziky na 2. stupni ZŠ.

Každý měsíc probíhá setkání na jedno téma, např. Pohyb, Pokusy z kuchyně, Malé fyzikální tandemy, Pokusy s vodou, Pokusy na vánoce a další, na kterém si pedagogové zážitkovou formou zkouší další možnosti výuky fyziky na všech stupních škol.

Více na webu elixirdoskol.cz

Žákovská a studentská participace

Cílem participace mladých lidí je zejména získání zkušenosti, že všímavostí ke svému okolí, dobrým nápadem a aktivní spoluprací a komunikací s ostatními jsme schopni věci a dění kolem sebe ovlivňovat a přetvářet. Tuto zkušenost potřebujeme všichni bez ohledu na věk, a čím dříve zmíněné dovednosti začneme procvičovat, tím lépe.

  • Participativní rozpočty – na všech školách realizujeme projekt Participativních rozpočtů. Žáci si vymýšlejí, prezentují a obhajují před celou školou vlastní projekty, kterými chtějí zlepšovat prostředí své školy. Následným hlasováním je vybrán a realizován vítězný projekt, každá škola na tuto aktivitu získává od MČ 50 tis korun. Příklady vítězných projektů: Houpačka a trampolína, Školní kino, Školní rádio, Art zeď nebo Ekokreativní zahrada, Papíromat – automat na školní potřeby, Rostliny v mezipatrech a další
  • Žákovské parlamenty – aktivně podporujeme vznik žákovských parlamentů na našich školách, skrze sdílenou dobrou praxi se snažíme školám ukázat, jak může žákovský parlament pomoci zlepšování klimatu školy. Spolupracujeme s CEDU a podporujeme naše žákovské parlamenty a jejich koordinátory ve spolupráci.
  • Zastupitelstvo mladých – základoškolská i středoškolská mládež na Sedmičce může nově participovat na dění obce v rámci Zastupitelstva mladých MČ Praha 7. Ve spolupráci s partnery (Mladí občané, CEDU, DDM Praha 7, ČSU a další) realizujeme projekt, ve kterém se propojují mladí lidé napříč Sedmičkou a s pomocí mentorů si skrze projektovou činnost, setkávání se zajímavými osobnostmi, vzdělávací a další akce osvojují aktivní přístup k dění kolem sebe

Agresivita dětí a děti ohrožené domácím násilím

Pedagogové jsou často osamocení v řešení situace, kdy mají ve třídním kolektivu agresivní dítě. Často je agresivita voláním o pomoc z důvodu složité rodinné situace, někdy i domácího násilí, ať už fyzického či psychického. Ohrožení domácím násilím je těžko rozpoznatelné, tyto děti jsou často onálepkované nějakou diagnózou, považované za děti s poruchou chování, pozornosti a podobně. Proto zajišťujeme ve spolupráci s Centrem Locika proškolení 160 pedagogů z našich škol v práci s agresivním dítětem a v rozpoznávání dětí ohrožených domácím násilím. Připravujeme také následný systém péče o tyto děti, postup řešení pro školy, zasíťování škol s místními odborníky a jejich vzájemnou spolupráci. V dalším období připravujeme také proškolení pedagogů MŠ.

Supervize pro pedagogy a vedení škol

Nabízíme školám individuální i týmovou supervizi jako podporu pedagogům při zvládání zátěžových situací, možnost profesního i osobního rozvoje, prevenci syndromu vyhoření a podporu týmu.

Projekt „Podpora integrace držitelů dočasné ochrany v území Prahy 7“

Termín realizace: 1. 9. 2022 – 31. 12. 2022

Městská část Praha 7 (Odbor školství a projektového řízení – OVPŘ, jako zástupce zřizovatele MŠ a ZŠ v území Prahy 7 ve spolupráci s Odborem sociálního začleňování) realizuje projekt, jehož cílem je usnadnit ukrajinským dětem zapojení do kolektivu žáků našich škol i dětí v místě bydliště, a to prostřednictvím volnočasových aktivit, především zájmových kroužků, které zároveň umožní rodičům i dětem pokračovat v úspěšné integraci do pro ně zcela nového prostředí.

Z dotazníkového šetření organizovaného OVPŘ, kterého se zúčastnilo 150 rodičů ukrajinských dětí/žáků, kteří k nám uprchli před krizí na Ukrajině během jara/léta 2022, a které proběhlo v létě tohoto roku, vyplynul největší zájem o realizaci sportovních aktivit pro děti (konkrétně fotbal – 93 dětí), dále pak o výtvarnou výchovu (kreslení – 64 dětí) a hru na hudební nástroj (celkem 30 dětí).
Také rodiče žáků a pedagogové škol v Praze 7 potvrzují, a to z téměř 40 %, důležitost široké nabídky společných mimoškolních aktivit dostupných dětem z Ukrajiny k usnadnění jejich úspěšné integrace.

Pořádat by se tedy do konce kalendářního roku mělo celkem 6 kroužků pro 90 dětí (hudební, výtvarný a 4 sportovní), složených z poloviny z českých a z poloviny z ukrajinských dětí.
Dále je pro děti/žáky místních škol a jejich rodiče, v rámci snahy o komunitní propojení, naplánováno retromuzikálové představení Vlak do nebe, filmové promítání ukrajinských filmů, které v minulosti získaly i ocenění na různých festivalech, a workshop na téma společné Vánoce, jehož součástí bude i ochutnávka tradičních pokrmů, taneční, hudební či jiná vystoupení připravená ukrajinskými i českými dětmi.

Těchto aktivit by se mělo účastnit cca 580 rodičů a dětí/žáků ve věku 6 – 15 let a současně i ukrajinské paní učitelky, které ve školách již pracují.

Smyslem a cílem našeho projektu je především snížit riziko izolace ukrajinských dětí, zvýšit jejich orientaci v novém prostředí, zlepšit vzájemné soužití, podat pomocnou ruku při jejich integraci a tím minimalizovat pocit vyloučení. Nezanedbatelným efektem projektu je i předpokládané zlepšení znalosti českého jazyka a jeho aktivního využívání v dětem přirozeném prostřední, vytváření pozitivních osobní vazeb, neformální výměna zkušeností a informací i vzájemná podpora a usnadnění začlenění se v rámci nového domova.

 

Uvedené aktivity jsou pořádány v rámci projektu na integraci držitelů dočasné ochrany spolufinancovaného Ministerstvem vnitra ČR.