„Zahájení první etapy obnovy Libeňského soumostí je důležitým milníkem nejen pro dopravu mezi Prahou 7 a 8, ale i pro budoucí podobu této části města. Po letech debat a příprav se konečně staví – a staví se tak, aby byl most bezpečný, funkční a zároveň citlivě začleněný do městského prostoru. V rámci obnovy počítáme nejen s novými mostními konstrukcemi, ale i s úpravou veřejného prostoru, zajištěním kvalitního propojení pro pěší a cyklisty a zachováním plynulosti tramvajové dopravy pomocí náhradní linky. Cílem je, aby se sem lidé rádi vraceli,“ říká náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib.
Dokončení stavby této části soumostí je plánováno na první polovinu roku 2027.
„Pro nás je zahájení první etapy rekonstrukce Libeňského soumostí zásadní událostí. Je to klíčová spojnice Prahy 7 a 8, a proto do jeho obnovy vkládáme velké úsilí. Jsme si vědomi, že stavební práce se neobejdou bez dočasných dopravních komplikací, které však budou v tuto chvíli minimální. Přestože je vyloučena tramvajová doprava, zajistili jsme s dopravním podnikem rychlejší trasu mezi Palmovkou a zastávkou Tusarova, která vede v nové stopě, aby nedocházelo ke zpožďování náhradní linky X25. Upravíme i prostor kolem a přineseme tak obyvatelům Libně, Karlína, Holešovic a vlastně celé Prahy nový, příjemný veřejný prostor,“ shrnul generální ředitel TSK Filip Hájek.
Společnost Metrostav TBR zahájila svou činnost 1. března 2022 pracemi na zpracování projektové dokumentace pro veškerá územní rozhodnutí a stavební povolení či jejich změny, potřebné pro realizaci celé stavby. V roce 2024 provedla demolice tří mostních objektů ve špatném technickém stavu a v současnosti dokončuje založení sdruženého mostu. Již v letech 2023 až 2024 proběhla výstavba proplachovacího kanálu a havarijní nádrže.
Rekonstrukce vychází z projektu, který definuje parametry obnovy celého soumostí včetně budoucí rozsáhlé rekonstrukce obloukového mostu přes Vltavu. V první etapě dojde k rekonstrukci mostu U Loděnice na sdružený most pro automobilovou a tramvajovou dopravu, nově doplněný o pruhy pro cyklisty a chodníky.
„Pod mostem je navržena dlážděná piazzetta – náměstíčko v půdorysné stopě původního koryta řeky Vltavy. Libeň tak získá nádherný veřejný prostor krytý obloukovým mostem s kavárnami a s různými scénáři využití, jako jsou trhy, koncerty nebo kluziště,“ říká architekt návrhu Petr Tej.
Cílem rozsáhlé rekonstrukce je nejen obnova Libeňského mostu přes Vltavu (V009) a kompletní vybudování mostních objektů, ale také modernizace přilehlých komunikací včetně přeložek inženýrských sítí v celém 1 200 metrů dlouhém úseku ulice Libeňský most, od křižovatky Dělnická-Jankovcova až po Palmovku.
Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) souběžně provede kompletní výměnu trakčního vedení a kolejového svršku tramvajové trati.
Jak cestovat
Ulice Štorchova je v okolí staveniště zjednosměrněna. Během prací na nosné konstrukci dojde k částečným omezením i v ulici Voctářova.
Předpokládá se, že k omezením dopravy v ulici Štorchova dojde v období srpen až prosinec 2025 a v ulici Voctářova od dubna do července 2026. Konkrétní dopravně-inženýrská opatření budou řešena v průběhu prací a včas oznámena. Tato omezení se nejvíce dotknou nákladní dopravy a městské náhradní autobusové dopravy. Pro tento druh dopravy bude zřízena podél mostu provizorní komunikace.