archivní článek, informace již nemusí být aktuální

O veřejné osvětlení v Praze se stará společnost Technologie hlavního města Prahy, a.s. (THMP), která převzala správu, provoz a údržbu veřejného osvětlení v červnu 2018. V roce 2019 vedle oprav, které tvoří největší část činnosti společnosti, zahájila THMP výměnu sodíkových výbojek a projekt aplikace tzv. antiplakátovacích nátěrů na stožáry veřejného osvětlení a také zprovoznila nové dispečerské stanoviště.   

Nesvítivost veřejného osvětlení pod hranicí 1 procenta

Hlavní město před dvěma lety rozhodlo o založení vlastní společnosti na správu veřejného osvětlení a postupně se ukazuje, že to byl krok správným směrem. Poruchovost a průběžná nesvítivost veřejného osvětlení je rok od roku nižší,“ uvedl radní hl. m. Prahy pro oblast správy majetku Jan Chabr s tím, že před vznikem městské společnosti Technologie hlavního města Prahy se nesvítivost na 135 tisících stožárech veřejného osvětlení (dále VO) v Praze pohybovala v intervalu 2 až 5 procent a v loňském roce ji už THMP držela stabilně pod hranicí 1 procenta.

Projekt obnovy kabelové sítě umožní vznik až 3 tisíc nabíjecích míst pro elektromobily

THMP ve spolupráci se společností PREdistribuce zahájila v roce 2019 přípravu společného projektu synergické obnovy kabelové sítě pražského VO a kabelů distribuční sítě. Současná kabelová síť má omezenou výkonovou kapacitu, a proto může být využívána pouze pro účely veřejného osvětlení. Podle předsedy představenstva THMP Tomáše Jílka výměna umožní využití sítě nejen pro napájení stožárů veřejného osvětlení, ale i pro budoucí dobíjení elektromobilů. „V následujících letech dojde ke společné obnově přibližně 300 kilometrů kabelové soustavy. V budoucnu pak bude možné rychle osadit nadzemní části modernizovaného vedení nabíječkami a Pražané si budou moci nabíjet elektromobily přímo ze stožárů veřejného osvětlení. Projekt předpokládá vznik až 3 tisíc nabíjecích míst pro e-mobilitu napájených ze stožárů veřejného osvětlení,“ upřesnil.

První ucelená koncepce pražského veřejného osvětlení

V loňském roce vedení hlavního města souhlasilo s vypracováním vůbec první ucelené koncepce pražského veřejného osvětlení. Ta má za cíl zhotovit podrobný přehled současného stavu VO a zpracovat plán jeho obnovy a modernizace. Součástí dokumentu bude i definování technických standardů pražských svítidel či nové kompletní zatřídění pražských komunikací, a to i s ohledem na možné snižování intenzity osvětlení v noci, tedy tzv. dynamické svícení. „V poslední fázi projektu všechny datové výstupy přizpůsobíme softwarovému vybavení tak, aby byly využitelné jak pro potřeby Magistrátu hlavního města Prahy, tak pro informační systém THMP,“ popsal plány Tomáš Jílek s tím, že realizace celého projektu bude trvat 2,5 roku.

V Praze se loni vyměnilo přes 45 tisíc světelných zdrojů

Kromě havarijního servisu v plně třísměnném provozu 7 dní v týdnu provádí THMP i intenzivní preventivní výměnu vysokotlakých sodíkových výbojek, které jsou dnes v Praze hlavním světelným zdrojem. V rámci roku 2019 jich společnost vyměnila více než 45 tisíc. Při průměrné životnosti 5 let se tak v rámci 3 let nové výbojky objeví na všech stožárech pražského VO.

Nové dispečerské pracoviště bude sloužit i městskému kamerovému systému

Na konci loňského roku jsme zprovoznili na ploše téměř dvě stě metrů čtverečních jeden z nejmoderněji vybavených dispečinků pražských městských společností. Aktuálně má na starosti monitoring a odstraňování závad pražského veřejného osvětlení, je však dimenzován s ohledem na budoucí rozvoj společnosti,“ přiblížil radní Jan Chabr a doplnil, že nový dispečink bude sloužit i správě městského kamerového systému, kterou společnost THMP od letošního ledna postupně přebírá. Do budoucna by mohly přibýt i některé dopravní agendy, jako je úsekové měření rychlosti či správa a servis technologií v tunelovém komplexu.

V Michli vzniká další výjezdové středisko

THMP systematicky buduje materiální a personální základnu umožňující nejen zlepšení stavu pražského VO a zachycení havarijních stavů, ale zejména plánovaný rozvoj. Podle Tomáše Jílka má dnes společnost THMP přes 150 kmenových zaměstnanců, z toho je více než 60 % terénních pracovníků, elektromontérů a specializovaných techniků. „V loňském roce jsme zahájili práce na druhém výjezdovém středisku v Praze-Michli. To nám umožní zkvalitnění servisu pro občany, zkrácení dojezdových časů na místo závady, ale také dostatečné kapacitní vybavení pro převzetí dalších technologií hlavního města. Dokončení a uvedení do plného provozu plánujeme letos v březnu,“ dodal.

Boji s černou reklamou pomáhají speciální nátěry

Každý rok jsou v Praze odstraněny desetitisíce černých výlepů ze stožárů veřejného osvětlení. Kromě toho, že se ve veřejném prostoru nachází tato reklama nelegálně, působí nemalé poškození městského majetku. „Proto jsme v loňském roce zahájili aplikaci takzvaných antiplakátovacích nátěrů na stožáry veřejného osvětlení. Ty nanášíme především v místech, které byly na základě historických zkušeností k nelegálním výlepům zneužívány nejčastěji. V roce 2019 jsme v rámci první etapy nátěry aplikovali celkem na dvanáct set sloupů veřejného osvětlení, letos jich bude více než osm set,“ přiblížil boj s černou reklamou Tomáš Jílek.