Praha 7  \  Usnesení rady

Usnesení rady


k předběžnému stanovisku MČ Praha 7 k záměru "Modernizace trati Praha-Výstaviště (mimo) - Praha-Dejvice (včetně)"



  1. konstatuje,
    1. že záměr je dílčí součástí připravovaného železničního spojení Praha - Letiště Václava Havla – Kladno a navazuje na již projednaný a již povolený úsek Praha-Bubny (včetně) – Praha-Výstaviště (včetně). Jde o zvoukolejnění a elektrifikaci části trati vedené ve stávajícím koridoru západním směrem od budoucí zastávky Praha - Výstaviště přes park Stromovka povrchovým úsekem a po vjezdu do tunelu na západní hraně parku ve stávajícím místě tunelového portálu pak vedením tunelovým hloubeným shora ve stopě stávající trasy až do nádraží Praha-Dejvice.

    2. že přes trať je navrženo přemostění ve stávajícím místě mostu v prodloužení ulice Kamenická. Návrh oproti původnímu má do své konstrukce zakomponovány všechny sítě technické infrastruktury převáděné přes trať včetně horkovodu, který je ve stávajícím stavu veden samostatně. Nový most má nadále sloužit jako vyhlídka na projíždějící vlaky a jako místo pro zastavení, k tomu účelu na něj bude umístěn při jeho východní straně mobiliář. Dále je z důvodu potřeby změny velikosti při zdvoukolejnění navržena nová podoba stávajícího vjezdového portálu do bubenečského železničního tunelu ve Stromovce. Návrh mostu i portálu zohledňuje všechna vedení stávajících navazujících cest.

    3. že trať není v žádném místě průběhu parkem Stromovka až po portál do tunelu zakryta. Projektantem bylo doloženo prověření varianty přesypání - tedy zakrytí trati v celém rozsahu záměru - na park Stromovka v příčných řezech i půdorysu. Bylo prokázáno, že plochy potřebné pro zásyp a svahování by byly velmi rozsáhlé především v místech, kde je mezi terénem na obou stranách trati velký výškový rozdíl. Zásyp by zasáhl velké množství stávající vzrostlé zeleně, káceno by muselo být odhadem projektanta až 500 stromů. Z těchto důvodů realizaci takového řešení MČ Praha 7 nepožaduje.

    4. že v ploše zakrytí tunelové části vedení trati, tedy v úseku mezi tunelovým portálem na západní hraně parku Stromovka po nádraží Praha-Dejvice, se na jejím povrchu počítá s vedením pěší a cyklotrasy doprovázených zelení

    5. že dle platného Územního plánu sídelního útvaru hl. m. Prahy se záměr na území MČ Praha 7 nachází ve funkční ploše DZ – dopravní infrastruktura - tratě a zařízení železniční dopravy, vlečky a nákladové terminály a v malém rozsahu na území stávajícího tunelového vedení trati v ploše ZP - parky, historické zahrady a hřbitovy

    6. že park Královská obora - Stromovka je přírodní památkou dle vyhlášky hl. m. Prahy č. 4/2006 Sb. a kulturní památkou dle zákona č. 20/1987 Sb.

    7. že záměr byl projednán v Komisi rozvoje urbanismu, architektury a veřejného prostoru RMČ Praha 7 na 6. a 7. jednání v roce 2020 a 1. a 2. jednání v roce 2021, kdy v průběhu jednání došlo k dohodě na úpravách na základě požadavků komise. Zápisy z těchto jednání jsou přílohou č.4 usnesení. Ke všem jednáním byli přizváni zástupci Odboru ochrany prostředí Magistrátu hl. m. Prahy a Odboru dopravy ÚMČ Praha 7.

  2. požaduje
    1. důsledně minimalizovat dopady návrhu stavby i ve fázi její realizace na stávající zeleň i na charakter parku Královská obora - Stromovka, postupovat v této věci s maximálním ohledem na jeho přírodní i kulturní památkovou hodnotu

    2. minimalizovat rozsah káceni stávajících stromů důsledným uplatněním minimalizace ochranných a bezpečnostních pásem dráhy a důslednou aplikaci výjimek z těchto pásem i technických limitů. Odstranění dřevin musí být odborně posouzeno a řádně odůvodněno.

    3. zachování rostlých svahů všude tam, kde je to jen trochu technicky možné, ozeleňování konstrukcí musí v maximální míře zohlednit dlouhodobou udržitelnost navrženého řešení

    4. minimalizovat rozšíření stávajícího 11 m širokého mostu v prodloužení ulice Kamenická na maximálně 14,35 m, jak vyplynulo z prověření při projednání

    5. realizovat pěší a cyklistické trasy s doprovodnou zelení nad zakrytou zahloubenou částí trati v celém průběhu od portálu v parku Stromovka po nádraží Praha-Dejvice již při uvedení úseku do provozu

    6. jednotné kvalitní architektonické zpracování všech částí i prvků záměru s cílem sjednocení výsledného architektonicko-inženýrského řešení a to především těchto požadavků:

      1. Navrhnout zábradlí a oplocení, které bude z bezpečnostních důvodů lemovat průběh trati, ve formě jednoduchých prvků v tmavé barvy s možností zakrytí popínavou zelení (např. ocelové sítě a sloupky) o výšce 1,2m

      2. Navrhnout práh při patě svahu jako zapuštěný do terénu z důvodu lepšího estetického působení

      3. Použít z estetických důvodů vodorovnou ochranu mostu v prodloužení ulice Kamenická proti dotyku, jelikož jde o vhodnější formu vzhledem k respektu k hodnotám území přírodní a kulturní památky

    7. v další fázi projektové dokumentace pro stavební povolení zahrnout a dokumentaci pro územní řízení přizpůsobit tak, aby v dalším stupni umožnila zapracování těchto požadavků:

      1. Zahloubit trať o 0,4 m v místě mostu v prodloužení ulice Kamenická viz příloha č. 6. Toto řešení umožní vedení mostu v příznivější úrovni a usnadní návaznost stávajících parkových komunikací

      2. Zapracovat prověření napojení západní cesty na severním předpolí mostu v prodloužení ulice Kamenická do pozice jejího přirozenějšího trasování, které by mělo vést s pomocí modelace terénu jižněji od navrhovaného řešení po patě svahu dráhy

      3. Preferovat pro obklad stěn podél trati kamenné zdi, které jsou pro prostředí Stromovky nepoměrně vhodnější, než navrhované použití drátokamenných matrací

  3. bere na vědomí,
    1. že Správa železnic, státní organizace se vzhledem k náročnosti úprav požadovaných MČ Praha 7 a pokročilosti fáze přípravy dokumentace pro územní řízení zavázala dopisem ze dne 11. 2. 2021 zapracovat městskou částí požadované snížení trati o 0,4 m až do dalšího stupně projektové dokumentace pro stavební povolení, dále vyjádřila ochotu spolupracovat při řešení dalších podnětů ze strany MČ Praha 7 a hledat cestu pro jejich zapracování do dokumentace pro stavební povolení. Dopis je součástí přílohy č. 5.

  4. podporuje
    1. moderní minimalistickou architektonickou podobu řešení nového portálu v asymetrické variantě v co nejsubtilnější podobě bez zakrývání reálné funkce a tvaru navazujícího hloubeného tunelu

  5. žádá
    1. podobu další fáze dokumentace pro stavební povolení projednat s MČ Praha 7

  6. ukládá
    1. STA Mgr. Jan Čižinský

      • podepsat průvodní dopis předběžného stanoviska MČ Praha 7 k záměru „Modernizace trati Praha-Výstaviště (mimo) - Praha-Dejvice (včetně)“

        Termín: 19.3.2021
    2. VED ORVP Marková Tereza Ing. arch.

      • odeslat předběžné stanovisko MČ Praha 7 k záměru „Modernizace trati Praha-Výstaviště (mimo) - Praha-Dejvice (včetně)“ společnosti METROPROJEKT Praha a.s, IČO 45271895

        Termín: 23.3.2021

Jednání rady a zastupitelstva

- Usnesení od 1. 1. 2023