Praha 7  \  Usnesení rady

Usnesení rady


Stanovisko MČ Praha 7 jako účastníka územního řízení stavby "Nástavba objektu č.p. 979 v k. ú. Bubeneč a související stavební úpravy Praha 7, k.ú. Bubeneč č.p. 979, Korunovační 21"



  1. bere na vědomí
    1. návrh stanoviska MČ Praha 7 jako účastníka územního řízení stavby "Nástavba objektu č.p. 979 v k. ú. Bubeneč a související stavební úpravy Praha 7, k.ú. Bubeneč č.p. 979, Korunovační 21"

  2. konstatuje,
    1. že městská část je účastníkem společného řízení dle § 85 odst. 2 zákona č. 183/2006 Sb., Stavební zákon a § 18 odst. 1h) zákona č. 131/2000Sb., Zákon o hlavním městě Praze.

    2. že předmětem předloženého návrhu je nástavba bytového domu č. p. 979, která navyšuje stávající objekt o jedno podlaží směrem do ulice a směrem do dvora se jedná o dvoupodlažní nástavbu. Dochází ke zvednutí uliční římsy i hřebene střechy o cca 3,5 metru, a dochází tak k převýšení přilehlých domů o jedno podlaží. Dvorní plocha zastřešení je tvořena pultovou střechou, která ponechává pásy šikmé střechy podél štítů. Dle předložené technické zprávy dochází ke vzniku 7 nových bytů, což dopovídá 590 m2. Součástí předloženého návrhu je i doplnění dvorní fasády o balkóny a vestavbu výtahu.

    3. že záměr se nachází v památkové zóně Dejvice, Bubeneč, horní Holešovice, prohlášené vyhláškou HMP č. 10/1993 Sb., o prohlášení části území hlavního města Prahy za památkové zóny a o určení podmínek jejich ochrany. V této lokalitě je nezbytný souhlas orgánu památkové péče, jehož stanovisko je závazné.

    4. že podle Územního plánu sídelního útvaru hlavního města Prahy se přístavba nachází v ploše OV – všeobecně obytné. Záměr nástavby s obytnou funkcí ke stávající stavbě pro bydlení je v souladu s územním plánem

    5. že projekt se dle platného územního plánu SÚ hl. m. Prahy nachází ve stabilizovaném území. "Stabilizované území je zastavitelné území, které je tvořeno stávající souvislou zástavbou a stabilizovanou hmotovou strukturou, v němž územní plán nepředpokládá významný rozvoj, proto zde není stanovena míra využití území a z hlediska limitů rozvoje je možné pouze zachování stávající urbanistické struktury bez možnosti další rozsáhlé stavební činnosti."

    6. že MČ Praha 7 schválila ve svém usnesení č. 0676/17-R dokument "Pravidla pro půdní vestavby, půdní nástavby a nástavby objektů na území městské části Praha 7 v památkové zóně", který má sloužit jako nástroj jednotného přístupu městské části k těmto stavebním zásahům do stávající zástavby a dle těchto pravidel je posuzován i tento stavební záměr. Projekt není s tímto dokumentem v souladu.

    7. že Národní památkový ústav ve svém vyjádření ze dne 31.5. 2019 označil předložený návrh z hlediska památkové péče za vyloučený, neboť je v rozporu s režimem ochrany určeným pro dané území.

    8. že mezi MČ Praha 7 a investorem byla uzavřena smlouva o spolupráci na základě dokumentu Zásady finanční spoluúčasti investora na rozvoji městské části Praha 7, schváleným Zastupitelstvem městské části Praha 7 číslo usnesení 0039/18-Z z jednání ze dne 16. 4. 2018. Rozhodnutí o poskytnutí příspěvku nemá žádný vliv na vyjádření městské části jakožto účastníka územního řízení dle § 85 odst. 2 zákona č.183/2006 Sb.,(Stavební zákon) k projektu, jehož se územní řízení týká.

  3. nesouhlasí
    1. s realizací navržené střešní nástavby vzhledem k tomu, že zvýšení hřebene střechy o 3,5 metru nevhodně zasahuje do architektury domu a mění tím proporce jak uliční, tak i dvorní fasády. Návrh nástavby nepřijatelně zasahuje do střešní krajiny širšího okolí a ve dvorní části neakceptovatelně navyšuje výšku objektu. Schválení předloženého návrhu nástavby by představoval precedens, který by měl negativní dopad do střešní krajiny širšího okolí stabilizovaného území tím, že by mohl vést k plošnému navyšování velké části okolní zástavby. Nebylo doloženo posouzení vlivu na stávající okolní zástavbu z hlediska oslunění a denního osvětlení, kdy záměr je umístěn v lokalitě, která je součástí památkové zóny a je zařazena do kategorie 3 – prostory s trvalým pobytem lidí v souvislé řadové zástavbě v centru měst (Dw=29%).

    2. s výrazným navýšením hrubých podlažních ploch ve stabilizované zástavbě. Zástavba Prahy 7 vznikala jako komponovaný celek, kdy veškerá kapacita veřejné a dopravní vybavenosti byla stanovena pro navržené objemy staveb. Další navyšování objemů residenčních kapacit v území limituje možnosti zajištění potřebné občanské vybavenosti pro všechny obyvatele městské části a dále zatěžuje již dnes přetížené kapacity pro dopravu v klidu. Nástavba převyšuje sousední přilehlé domy o jedno podlaží.

    3. se závazným stanoviskem OPP MHMP, které označilo stavbu za přípustnou. Toto
      stanovisko je v ostrém rozporu s vyjádřením NPÚ, který označil předložený návrh z hlediska památkové péče za vyloučený, neboť je v rozporu s režimem ochrany určeným pro dané území. Stanovisko OPP MHMP není v souladu s metodikou OPP MHMP pro posuzování nástaveb, půdních vestaveb a ochranu střešní krajiny z r. 2004, kde je uvedeno, že možnost realizace nástaveb objektů v pražských územích pod plošnou památkovou ochranou je silně limitována, a dále je také uvedeno, že pro danou zástavbu je v naprosté většině případů nevhodná.

  4. požaduje,
    1. aby navyšování HPP bytů bylo řešeno vestavbou do stávajícího střešního prostoru při zachování výškové úrovně hřebene střechy i uliční římsy s případnou dvorní nástavbou, která bude zachovávat stopu sedlového sklonu původní střechy do dvora jako připomínku "výchozího/tradičního" řešení. Tato stopa má mít minimální vnímatelnou šíři 1,0 m, aby byla dostatečně znatelná.

    2. aby byl ve studii oslunění a denního osvětlení prověřen vliv nové výstavby na stávající okolní zástavbu pro kategorii 3 (Prostory s trvalým pobytem lidí v souvislé řadové zástavbě v centru měst, Dw=29%) tak, že bude porovnáván skutečný současný stav zástavby s navrhovaným stavem, aby byl zřejmý dopad výstavby na okolní domy. Vzhledem k výškové úrovni sousedních domů, charakteru a struktuře zástavby i faktu, že stavba se nachází ve stabilizovaném území, lze konstatovat, že se jedná o úplnou souvislou zástavbou.

    3. aby byla smluvně zajištěna parkovací stání v blízkosti řešeného objektu a byly tak dodrženy požadavky na dopravu v klidu dané Nařízením č. 10/2016 Sb. HMP - Pražské stavební předpisy. V památkových zónách není možné postupovat dle § 1, odst. 4, Nařízení č. 10/2016 Sb. HMP a odvolávat se při nesplnění požadavků dopravy v klidu na závažné územně technické a stavebně technické důvody, neboť v památkových zónách dle čl. 4, Vyhlášky HMP č. 10/1993 Sb. je stavební činnost možná pouze pokud je v souladu s technickými a kapacitními možnostmi území.

  5. vyzývá
    1. ministerstvo kultury a orgány památkové péče o koordinované řešení problematiky nástaveb v památkové zóně. Upozorňujeme na opakující se rozpor ve stanoviscích odborných organizací a v samotném odborném názoru na konkrétní problematiku, který je pro neodbornou veřejnost, stavebníky i pro ostatní účastníky řízení obtížně srozumitelný a nepřehledný a současně je i právně napadnutelný. Tento rozpor v názorech má pro památkově chráněné území negativní dopad, neboť pojmy jako charakter území, historické hodnoty atd. ztrácí svůj obsah a důležitost.

  6. ukládá
    1. STA Mgr. Jan Čižinský

      • podepsat průvodní dopis stanoviska MČ Praha 7 jako účastníka územního řízení stavby "Nástavba objektu č.p. 979 v k. ú. Bubeneč a související stavební úpravy Praha 7, k.ú. Bubeneč č.p. 979, Korunovační 21"

        Termín: 31.10.2019
    2. VED ORZ Richtr Tomáš Ing. arch.

      • odeslat stanovisko MČ Praha 7 jako účastníka územního řízení stavby "Nástavba objektu č.p. 979 v k. ú. Bubeneč a související stavební úpravy Praha 7, k.ú. Bubeneč č.p. 979, Korunovační 21" Stavebnímu úřadu ÚMČ Praha 7

        Termín: 31.10.2019

Jednání rady a zastupitelstva

- Usnesení od 1. 1. 2023