>Společně pro nové Holešovice

Okolí holešovického nádraží by se brzy mělo začít měnit k lepšímu. Z jedné strany vyrostou nové studentské koleje s drobnými obchody a kavárnami v přízemí, z druhé administrativní centrum s veřejně přístupným parkem a běžeckou dráhou na střeše.

Prostředí holešovického nádraží není zrovna místo, kam byste pozvali návštěvu. Protíná ho Plynární ulice, kterou z jedné strany uvozuje křižovatka s plechovou ohradou směrem k Výstavišti a z druhé strany ji uzavírá čtyřproudá Argentinská s Cross Clubem. Uprostřed se krčí autobusové a tramvajové zastávky s několika stánky a restaurací McDonald’s. Přesto jde o zajímavou lokalitu, kterou čeká lepší budoucnost. Pro město i developery je cenná hned z několika důvodů – jsou to odtud čtyři stanice metrem na Václavské náměstí, vyjíždí odtud vlaky směr Linec nebo Budapešť, leží na břehu Vltavy, který snad brzy obkrouží pěší náplavka, v těsné blízkosti stanice metra jsou školy a především – místo sousedí s brownfieldem Bubny, v němž časem vyroste nová čtvrť.

Proto se tu už po nových příležitostech začali rozhlížet stavbaři. Na křižovatce Na Zátorách nedaleko podjezdu, kde v současnosti dodávky často strhávají tramvajové troleje, vyrostou moderní soukromé koleje. Na opačné straně ulice naproti Cross Clubu pak vznikne kancelářská budova Visionary s běžeckou dráhou na střeše a veřejně přístupným parkem. Oba developeři – jak Karlín Group v případě kolejí Student House, tak Skanska s Visionary – se s radnicí Prahy 7, Dopravním podnikem, Technickou správou komunikací a místními firmami zapojili do pracovní skupiny, která se zasazuje o změnu okolí holešovického nádraží a Plynární ulice. Je totiž v zájmu všech, aby místo prokouklo. „Městské bloky u Plynární ulice kupodivu nejsou ubourané, ale nedostavěné. Kdysi byly naplánovány, ale nikdo je zatím nedokončil,“ popisuje tamní proluky radní Prahy 7 Lenka Burgerová.

 

Do pokoje bez lyží
„Naši investoři hodně cestují po světě a všimli si, že v Česku chybějí kvalitní studentské koleje,“ popisuje vznik budovy Student House Hana Samuelová ze společnosti Karlín Group. Koleje pojmou přibližně šest set studentů, z nichž každý bude mít svůj pokoj s postelí, psacím stolem, vlastní koupelnou a malým kuchyňským koutem. Apartmánky budou záměrně menší, aby se do nich posluchači chodili učit nebo spát a nepořádali v nich party. Společenský život bude probíhat ve velkorysejším přízemí rozděleném na hlučnější a klidnější zóny. Do té první bude patřit multifunkční prostor, jenž může sloužit jako bar, koncertní sál nebo minikino. Vedle něj vyrostou menší sálky k pronájmu na workshopy nebo jako studovny. V plánu je také restaurace, fitness, parkování pro kola nebo sklad, do kterého si obyvatelé budou moct schovat sezonní vybavení, jako jsou lyže nebo zimní oblečení. Pokud půjde všechno podle plánu, první studenti se na Zátory nastěhují v září 2019.

S kolejemi se změní i okolní ulice. Chodník okolo Student House se rozšíří, přibude na něm několik stromů a přízemí budovy zabydlí obchody. „Rádi bychom tu měli třeba potraviny, které v okolí chybějí,“ vysvětluje Samuelová. Zajímavé je, že na této křižovatce měla dřív stát kancelářská budova, která nakonec padla pod stůl, aby ji nahradily privátní koleje.

 

Maratonci na střeše
Na korporátní klientelu naopak cílí Skanska, která už začala stavět na rohu Plynární a Argentinské. Původně zde měla vyrůst kancelářská budova s půdorysem do písmena H, ale na žádost radnice Prahy 7 architekti návrh přepracovali, budovu částečně snížili a jednu předělenou fasádu spojili, aby navazovala na historickou zástavbu v okolí. Jinak půjde o šestipatrovou stavbu, která kromě kanceláří nabídne také veřejně přístupnou zahradu se sportovištěm pro teenagery, letní kino, restauraci, kavárnu a obchody v přízemí. Benefitem pro obyvatele v okolí bude i mateřská škola, kterou chce ve Visionary provozovat městská část.

Přepracování fasády byla jedna z podmínek, aby mohla Skanska začít stavět. Původní návrh byl totiž příliš velký solitér, který nekorespondoval s okolními domy. „Šlo o to, že Letnou stejně jako dolní Holešovice tvoří rastr ulic a vnitrobloků, který pak definuje jednotlivé bloky jako třeba na Žižkově nebo Vinohradech. A protože podobné celky ulic vzniknou i na brownfieldu bubenského nádraží, upravili jsme náš návrh tak, aby na něj pak bylo možné navázat dalšími domy,“ vysvětluje Jan Šulc ze Skansky. I když se to na první pohled nemusí zdát, Visionary bude první budova, která na rozvojovém území Bubny vznikne. Proto architekti propojili dvě skleněné fasády balkony se zelení, aby stavba připomínala letenskou zástavbu s různými fasádami.

Pro nájemce kanceláří bude kromě nejrůznějších služeb, teras, chytrého parkování nebo samoobslužné prádelny a sušárny připravený i 140 metrů dlouhý běžecký ovál na střeše. Nacházet se bude třicet metrů nad zemí s výhledem na Troju, Pelc-Tyrolku a Bubny. Jak to bude na Argentinské s čistotou vzduchu, je otázka, nicméně se traduje, že když naši předci zakládali před sto dvaceti lety v meandru Vltavy Holešovice, byly hlavní ulice orientované ve směru proudění větru, aby jimi mohl vát a dodávat čtvrti kyslík. Platit by to mělo i dnes. Dům se také bude ucházet o ekologickou certifikaci LEED Platinum, která by měla ulevit životnímu prostředí i peněženkám nájemců. „Navrhli jsme spoustu řešení, která poslouží nejen ekologii, ale také sníží provozní náklady,“ líčí Šulcova kolegyně Petra Machartová. První nájemci by se měli do Visionary nastěhovat příští rok na jaře a v létě, školka by měla začít fungovat v září 2018.

 

Osamělé proluky
Že je současný stav okolí holešovického nádraží zoufalý, si uvědomuje také radnice Prahy 7. Nedávno proto uspořádala terénní výzkum, ve kterém se ptala, jaké změny by v lokalitě rádi viděli místní, ale i cestující. Data pak poslouží studentům Fakulty architektury ČVUT jako základ pro studii, jež by měla současný stav napravit. „Celé území bývalého bubenského nádraží se nachází ve stavební uzávěře a je zde mnoho proluk a nedokončených bloků.  Aktuálně ale probíhá příprava zadání soutěže na územní studii, která stanoví, jak bude území v budoucnosti vypadat,“ vysvětluje radní Lenka Burgerová. A co místním v ulici Plynární nejvíc vadí? Nepořádek a zanedbanost, omšelá budova metra, vysoká koncentrace lidí bez domova a zašlé stánky. S pracovní skupinou pro novou Plynární by se to mělo změnit.