archivní článek, informace již nemusí být aktuální

Přechodem přes Vltavu ve výšce 35 metrů na laně dlouhém 350 metrů odstartuje ve středu 14. srpna v 18:00 letošní ročník mezinárodního festivalu nového cirkusu a divadla Letní Letná. Světoznámá provazochodkyně Tatiana-Mosio Bongonga z francouzského souboru Cie Basinga se českému publiku s velkým úspěchem představila již před šesti lety, kdy u příležitosti oslav 10. výročí festivalu vystoupala na vrchol šapitó. Tentokrát je však laťka nastavená mnohem výš – její „procházka v oblacích“ startuje v 18:00, povede od Právnické fakulty, přes Vltavu až do Letenských sadů. 

PROGRAM 16. ROČNÍKU FESTIVALU LETNÍ LETNÁ

Součástí festivalu je program pro dětské diváky – Letná dětem.

FB Událost LETNÍ LETNÁ

Festival potrvá do neděle 1. září 2019.


Již 15 let udává Letní Letná krok novému cirkusu v České republice. Během té doby se stala nedílnou součástí nejen české, ale i evropské kulturní mapy. Od samého počátku představuje festival českému publiku špičkové zahraniční soubory, neúnavně podporuje a pomáhá rozvíjet domácí scénu a řadě domácích souborů pomohl otevřít pomyslné dveře do „šapitó“ celého světa.
 
Nový cirkus (contemporary circus, cirque nouveau) je samostatná umělecká forma, mladý žánr, který vznikl v 70. letech 20. století ve Francii. V dnešní době je nový cirkus „nový“ hlavně ve srovnání s tradičním cirkusem, ze kterého vychází, ale mezi představeními tradičních cirkusových rodin a novocirkusovými show jsou výrazné estetické rozdíly. Divák, který půjde na novocirkusové představení, uvidí show, jež testuje umělecké i fyzické hranice projevu, organicky se v ní mísí a propojuje akrobatické umění, žonglování, moderní tanec, pohybové divadlo, rytmus a hudba. Představení tvoří celistvý tvar a nese sdělení (někdy i příběh). Nejde tedy o pouhé řazení bombastických čísel, špičková technika je prostředkem uměleckého projevu umělce.

Nový cirkus navazuje na tradiční cirkus, ale na rozdíl od něj slučuje více uměleckých složek, přidává divadelní dramaturgii a režii. Scénografie může být méně výrazná, pestrobarevné kostýmy nahrazují civilní oděvy, do hracího prostoru vstupují předměty každodenního využití. Kruhová manéž už není nezbytnou součástí a některé soubory používají i klasickou divadelní scénu. Zásadním rozdílem od tradičního cirkusu je eliminace čísel krocení divokých zvířat. To ale neznamená úplné vyloučení zvířat, nicméně pokud se v produkcích nového cirkusu objevují, jsou vždy představována jako člověku rovná (nejčastěji můžeme vidět psy a koně).