„Jsme rádi, že naši službu nyní zpřístupníme ještě většímu počtu zájemců. Některé jsme již bohužel nebyli schopni ve stávající provozní době z kapacitních důvodů přijímat. Přitom se na nás lidé často obracejí s velmi závažnými tématy, jako jsou sebevražedné tendence, sebepoškozování, různé traumatické události a podobně. Zhruba polovinu chatů tak můžeme označit za vysloveně krizové. Přitom bývá pracovník na chatu mnohdy prvním, kterému se dotyčný se svým problémem svěří,“ vysvětluje ředitelka Mgr. Ludmila Tomešová, ředitelka Centra sociálních služeb Praha.
Zájem o službu roste patrně i s masovým rozšířením chytrých telefonů a lepším přístupem k internetu. Zatímco v roce 2013 zaznamenalo pracoviště 1364 kontaktů, v roce 2018 jich bylo již 2722, tedy dvojnásobek. Letos se očekává překonání hranice 3400 kontaktů.
Chatovou krizovou intervenci a poradenství využívá ve větší míře spíše mladší klientela, služba je však na pracovišti dostupná všem bez rozdílu věku, pohlaví, místa pobytu či řešené problematiky. Výhodou této formy kontaktu je zejména bezbariérovost a anonymita. Není třeba se nikam objednávat či docházet, odpadají také časté obavy a ostych v souvislosti s osobním setkáním s odborníkem. Chat se osvědčil také u osob trpících různými sociálními nebo jinými fobiemi nebo u těch, kteří mohou z různého důvodu prožívat samotu či izolaci. Chatu jako prvního kontaktu mohou využít také lidé s různými formami zdravotního či smyslového postižení, pro které je mnohdy osobní návštěva odborníka spojena s nemalými obtížemi.
Konzultanti dokáží vyslechnout, podpořit, poradit nebo poskytnout krizovou intervenci. Po tomto prvním kontaktu přitom lidé často bývají v případě potřeby i více ochotní či motivovaní k vyhledání další, návazné pomoci, a pracovníci je dokáží nasměrovat.
Chat je zcela anonymní, klient se nemusí nikam přihlašovat, pouze si zvolí svou jednorázovou přezdívku. Jeden vyškolený pracovník vždy komunikuje pouze s jedním klientem, kterému se plně věnuje. Maximální doporučená délka chatu v jednom dni je 90 minut. Pro klienta kontaktem nevznikají žádné závazky a může konverzaci kdykoli ukončit. Chatová komunikace je po skončení kontaktu na obou stranách automaticky vymazána.
Pražská linka důvěry Centra sociálních služeb Praha poskytuje nonstop telefonickou krizovou pomoc, podporu a poradenství na čísle 222 580 697, e-mailové poradenství na linka.duvery@csspraha.cz a chatové poradenství na www.chat-pomoc.cz (nová provozní doba chatu: po – čt 9 – 21, pá 9 – 15, so 14 – 20, celkem 60 hodin týdně).
Více informací na webu.
Kontaktní osoba:
Mgr. Jitka Gryga Medřická, vedoucí Pražské linky důvěry CSSP
E-mail: jitka.medricka@csspraha.cz
Tel: 736 469 196