Kdo je nejlepší podnikatel nebo živnostník na Sedmičce? Podle právě skončené soutěže to jsou klempíři a pokrývači z holešovické firmy Ramico. V anketě vyhráli už pošesté za sebou. „Všechny kolegy teď vezmu na pivo,“ říká zakladatel firmy Radek Mikšík, mimo jiné bývalý starosta Prahy 7.

Co vás jako podnikatele na Sedmičku přivedlo?
Na Sedmičce jsem se už narodil, konkrétně v porodnici na Štvanici. Podnikat v místě, kde člověk žije, je příjemné a samozřejmě i výhodné. Většinou tu chodím pěšky, je to tady všude kousek. Praha 7 je místo mého života, a tedy i práce.

 

Čím vším se vaše firma zabývá?
Provádíme opravy a rekonstrukce střech a vše, co s tím souvisí. Máme klempíře, pokrývače, izolatéra, zedníky, hromosvodáře a další profese, které jsou v tomto oboru potřeba. Během naší dlouholeté činnosti jsme na Sedmičce opravili hodně střech. Je radost potkat spokojeného zákazníka, ať už se jedná o celou novou střechu, nebo jen o drobnou opravu. Mám rád názory Tomáše Bati, a proto naši práci beru jako službu. Líbí se mi jeho heslo: Vaše spokojenost – náš úspěch.

 

Vzpomenete si na nejoriginálnější zakázku, kterou jste dostali?
Například nyní opravujeme střechu na Clam-Gallasově paláci na Královské cestě. Je to historický objekt postavený ve 14. století. Na půdě jsou na jedné zdi zápisky řemeslníků, kteří tu v průběhu staletí pracovali. Začíná to rokem 1726, pokračuje zápisy z let 1804, 1887 a končí rokem 1941. My, až dokončíme opravy, zapíšeme rok 2017 a naše jméno. Všechny historické zakázky jsou zajímavé a krásné. Ve starých domech se dotýkáte historie a zároveň svou prací necháváte vzkaz dalším generacím. Má to velký duchovní přesah.

 

Liší se nějak zákazníci z Letné a Holešovic od těch ostatních?
Myslím, že se liší jenom tím, že občas někdo přijde pěšky, protože to má kousek z domova. A samozřejmě jde o náročné zákazníky. Žijí v kouzelné části Prahy a chtějí, abych jejich domy byly krásné. Jinak pohled ze střech Letné na celou Sedmičku je opravdu úchvatný. Kdo to nezažil, tomu to mohu jen doporučit. A klidně udělám i průvodce.

 

Co si u vás místní nejvíce objednávají?
Všechno, od drobných klempířských prací přes opravy střech až po ty zcela nové. Jezdí za námi zákazníci z celé Prahy. Ovšem co se týče „sedmičkových“ zákazníků, vedou drobné opravy a řešení havarijního stavu střech, fasád a odstraňování zatékání. Možná i proto máme tolik zákazníků a díky tomu i hlasů.

 

Na vašich stránkách jsem se dočetl, že obyvatelům Prahy 7 nabízíte slevu. Jak funguje?
Náš ceník vychází z běžných cen, a pokud akci provádíme v blízkém okolí, je to pro nás velké zvýhodnění v úspoře za dopravu a přesuny pracovníků i ve znalosti prostředí. A o tuto výhodu se dělíme s našimi zákazníky tím, že jim snížíme cenu někdy až o deset procent. A jsme spokojení všichni – my máme nižší náklady a oni konečnou cenu zakázky.

 

V soutěži Nejlepší na Sedmičce jste zvítězili také díky mobilní aplikaci, přes kterou vám fanoušci mohli posílat hlasy. Jak fungovala a kdo ji programoval?
Současný způsob hlasování byl pro někoho obtížný. Často jsem odpovídal na dotazy, kde nás zákazníci najdou, když nám chtějí dát hlas. Že prý jsou v soutěži jenom hospody. Asi jste to také zaznamenal. Přemýšlel jsem, jak hlasování našim příznivcům zjednodušit, až můj syn Robert navrhl jednoduchou aplikaci. Celkem jsme přes ni dostali 47 hlasů. Pokud budete chtít, rád nabídnu organizátorům ankety spolupráci a podporu pro jednodušší hlasování v příštím ročníku.

 

V anketě jste vyhráli už poněkolikáté za sebou. Jak se podle vás lišil letošní ročník od předchozích?
Lišil se především ve způsobu hlasování, kdy každý hlas bylo potřeba potvrdit pinem. Myslím, že tento způsob ankety je mnohem objektivnější. Za každým hlasem je konkrétní člověk, který musí vyvinout aktivitu, aby vám dal svůj hlas. Proto si všech hlasů pro naši firmu velmi vážím.

 

Už víte, jak s vítězstvím naložíte?
Budeme se nad tím muset ještě zamyslet. V každém případě děkuji všem za jejich hlasy. Beru to jako potvrzení, že naše firma kráčí správným směrem. Určitě poděkuji všem svým kolegům, vítězství je především jejich zásluha. A pozvu je do některé ze sedmičkových restaurací na dobré pivo. Samozřejmě zvolíme některou z oceněných.

 

Vaše firma patří mezi zakládající členy Cechu klempířů, pokrývačů a tesařů. Čím vším se váš cech zabývá?
Cech svým založením v roce 1995 navázal na řemeslnou tradici, která zde byla po roce 1948 přerušena. Jsem rád, že se celý projekt vydařil a dnes si po dvaadvaceti letech můžeme říci, že plní své cíle. Díky cechu se podařilo výrazně pozvednout řemeslnou úroveň a etiku podnikání. Spolek vydává odborné publikace, organizuje školení a provádí kontrolní činnost v otázce kvality práce prostřednictvím inspektorů řemesla. Samozřejmě se zapojuje do učňovského školství, mezinárodních akcí a různých profesních soutěží.

 

Spolu se Střední odbornou školou stavební a zahradnickou provozujete také učňovské středisko. Je o klempířinu mezi mládeží zájem?
O řemeslo dnes všeobecně zájem není. A netýká se to jen klempířů a pokrývačů. V současné době se všichni mladí chtějí stát absolventy vysokých škol. Nedávno jsem četl zajímavý článek od Michaela Bloomberga z roku 2015, který to přesně vystihl: „Chytří lidé dnes už nestudují vysokou, ale dělají instalatéry.“ Věřím, že tento trend se v budoucnu odrazí i u nás a že všechna řemesla, lidská zručnost i tvořivost získá zasloužené ocenění a prestiž.

 

Platí i tak stále, že řemeslo má zlaté dno?
Na tom pořekadlu je hodně pravdy. Pokud se někdo vyučí řemeslu, které má rád, a svou práci vykonává poctivě a zodpovědně, má v dnešní době o budoucnost postaráno.

 

Existuje něco, co vám jako podnikateli na Sedmičce vyhovuje, a co vás naopak štve?
Líbí se mi především dobrá dopravní dostupnost, metro, tramvaje, jsme ve středu města. Není to nikam daleko a tunel Blanka všechno ještě usnadnil. Holešovice se nyní rozvíjejí do krásy a výstavba nových objektů samozřejmě přináší podnikatelské výzvy a možnosti uplatnění pro všechna stavební řemesla. Nenapadá mě nic, co by mě štvalo. Jsem tady spokojený a Sedmičku mám rád takovou, jaká je.

 

Hodně firem si stěžuje na modré zóny. Co vy?
Modré zóny jsou daň za to, že my místní máme kde zaparkovat, a podnikatelé a živnostníci se s tím musí naučit žít. U nás je výhoda, že většinou jezdíme sami za zákazníkem, tedy se stížností na modré zóny se prakticky nesetkáme.

 

Před časem jste v zoo adoptovali krajtu zelenou, předloni jste se zúčastnili Movemberu, pravidelně darujete krev. Chystáte něco podobného i letos?
Movemberu jsme se zúčastnili i v roce 2016 a letos se zapojíme také. Dárcovství krve, sponzoring a další aktivity jsou součástí naší firemní kultury. Je vnitřně obohacující být součástí kolektivu lidí, kteří nemyslí jen na sebe, dělí se a pomáhají podle svých možností.

 

Na Sedmičce bydlíte od narození. Jste Leteňák, nebo spíš Holešovičák?
Jak jsem říkal v úvodu, narodil jsem se na Štvanici, a jsem tedy přímo pokřtěn Vltavou. I proto jsem hrdý občan Prahy 7. Postupně jsem bydlel v Přístavní ulici, U Smaltovny, pak v Malířské a asi před dvanácti lety jsem se vrátil zpět do Holešovic do Jankovcovy ulice.

 

Hobulet znamená zkratku Holešovice – Bubny – Letná. Co se skrývá za názvem Ramico?
Vrátím se o více než čtyřicet let zpět, kdy jsem chodil do druhé třídy na základní škole. Můj spolužák a dodnes velký přítel Aleš přišel s vizí, že v dospělosti založím firmu a vymyslel k ní i systém názvu. Ramico je tvořeno začátečními písmeny slov Radek Mikšík Company. A když jsem pak skutečně společnost v roce 1994 zakládal, bylo hned jasné, jak se bude jmenovat. ○

 


Radek Mikšík (*1966) je zakladatel

a společník klempířské a pokrývačské firmy Ramico s.r.o., která zvítězila v letošní soutěži Nejlepší na Sedmičce. Na přelomu tisíciletí byl zastupitelem, radním a starostou Prahy 7 za ODS. Aktivně hraje plážový volejbal (4. místo na Mistrovství ČR nad 40 let), věnuje se také lyžování, horolezectví a tenisu. Zajímá se o feng-šuej, východní medicínu a vliv stravy na kvalitu života. Na Sedmičce žije od narození.