archivní článek, informace již nemusí být aktuální


Ve středu 12. prosince začaly u ostrova Štvanice práce na modernizaci tzv. rejd plavební komory. Zejména pomocí nové nábřežní zdi navazující na Negrelliho viadukt budou mít lodě podstatně bezpečnější a pohodlnější zaplouvání do druhé nejvytíženější plavební komory v Praze. Společně s dalšími stavbami dojde ke zvýšení plavebních parametrů Vltavské vodní cesty do Prahy.

Modernizaci rejd plavební komory Praha – Štvanice realizují pro Ředitelství vodních cest ČR dodavatelé Metrostav a.s. a EUROVIA CS, a. s. jako „Společnost pro PK Štvanice, Metrostav – Eurovia“. Práce budou dokončeny do března 2020.

Plavební komora Praha – Štvanice je druhou nejvytíženější v České republice a v roce 2017 jí proplulo více než 10 tis lodí.  V tzv. horní rejdě směrem do centra města bude vybudováno nové samostatné čekací stání pro malá plavidla celkové délky 40 m se 7 dalbami umožňující bezpečné vyčkávání rekreačních plavidel na proplavování mimo prostor pro velké osobní a nákladní lodě. U stávajících daleb pro velká plavidla dojde k prohloubení na hloubku 2,50 m, která umožní ponor lodí 2,20 m. V celé rejdě pak bude nové osvětlení a informační a komunikační zařízení.

 V dolní rejdě budou práce podstatně rozsáhlejší. Stávající úzký plavební kanál bez jakéhokoliv čekacího stání bude po proudu od Negrelliho železničního viaduktu rozšířen do levého břehu do ostrova Štvanice pomocí téměř 200 m dlouhé svislé štětové stěny. Nejen, že dojde k rozšíření manévrovacího prostoru v rejdě k bezpečnému zaplouvání do plavební komory, ale zejména vznikne samostatné čekací stání u stěny pro velké lodě délky až 137 m (maximální užitné délky na tomto úseku vodní cesty) a 20 m dlouhého stání pro rekreační lodě. Také zde bude instalováno osvětlení, světelná signalizace vjezdu do plavebního kanálu a informační systém.