archivní článek, informace již nemusí být aktuální

Téma pohodlného a rychlého spojení z centra Prahy na ruzyňské letiště se řeší už několik desítek let. Plány se postupně měnily a v současné době se zdá, že je na stole jejich finální podoba. Původní návrh doznal řady změn – zmizely vysoké protihlukové stěny, zastávka Bubny bude blíž k tramvajím, pod estakádou vzniknou podstavby nebo místo pro chodce a cyklisty.

pozn: Pod estakádou ve Strojnické ulici by mohla vzniknout živá podstavba s obchody, stávající ulice budou propojeny průchody. Celkově by se tak dnes neprostupné území v okolí železniční tratě mělo oživit a zpřístupnit.

Co nejrychlejší cesta na Letiště Václava Havla v Ruzyni je evergreenem už od 90. let. Poté, co padly varianty s prodloužením tramvajové trati, metrem A nebo B i zavěšenou rychlodráhou mono-rail, se dopravní inženýři definitivně přiklonili k železnici. Upravená trať povede z Masarykova nádraží a na území Sedmičky bude mít vlak mířící na letiště hned dvě zastávky – jedna bude nedaleko nádraží Bubny, druhá pak vznikne zcela nově u Výstaviště.

„Železnice totiž hraje v rozvoji Prahy 7 zásadní a dosud téměř nedoceněnou roli, přitom dnes jsou nádraží a tratě spíše bariérou, která Sedmičku rozděluje na izolované části. Plánovaná přestavba tratě mezi Masarykovým nádražím a letištěm je tak příležitostí, jak tento stav změnit,“ říká Richard Biegel, předseda komise rozvoje, která se připomínkami k původnímu návrhu intenzivně zabývala a navrhla řadu úprav.

Výhled na Výstaviště
Původní plán architekta Patrika Kotase, který projektoval například stanice metra Rajská zahrada nebo Střížkov, počítal s tratí s tubusy, železobetonovými ochrannými zdmi či s mostem na křižovatce ulic Strojnická a Dukelských hrdinů vybaveným čtyřmetrovými skleněnými stěnami, které by zastínily výhled na Výstaviště. Velké skleněné desky navíc zůstávají podle zkušeností z jiných částí Prahy špinavé. Pokud by měly být čisté, museli by je železničáři obden mýt. Celkově by původně navržená podoba dráhy negativně zasáhla do současného vzhledu naší čtvrti, proto radnice po projektantech požadovala několik změn.

Velké skleněné desky tak na základě požadavků radnice vymění za speciální protihlukové stěny, které udělají stejnou službu, ale neuzavřou ulici do akvária. Inženýři Metroprojektu k nim přidali ještě tlumicí 1,2 m vysokou stěnu mezi kolejemi, aby byly splněny hlukové limity. „V novém návrhu zmizely čtyři a půl metru vysoké skleněné stěny viaduktu u Výstaviště i prosklený tubus ve Strojnické ulici, estakádu by měly podpírat svislé sloupy místo původních do V a obě zastávky, jak Praha Bubny, tak ta u Stromovky, jsou upravené, aby lépe navazovaly na okolní ulice,“ vysvětluje radní pro rozvoj Prahy 7 Lenka Burgerová.

I původně plánovaná zastávka na mostě proti Výstavišti je už minulostí. Posune se o několik desítek metrů výš mezi zeď hřbitova a Stromovky a uvolní typický holešovický pohled na Výstaviště z ulice Dukelských hrdinů. Na nástupiště nové stanice povede cesta kolem ZŠ Umělecká z ulice U Studánky a po nově navržené lávce přes koleje, která je součástí projektu, se dostaneme nejen na druhé nástupiště, ale i do Stromovky. S novým nádražím počítá i projekt vznikajícího obchodního centra. Lidé, kteří na Sedmičku přijedou vlakem, se ze zastávky jednoduše dostanou do Stromovky i na Výstaviště. „S památkáři se nám podařilo dohodnout prostup opěrnou zdí ve Stromovce, aby se lidé k vlaku snadno dostali,“ doplňuje Burgerová. Stavba bude také levnější, protože zastávku bude tvořit jen nástupiště na navezené zemině. Plusem by mělo být i to, že se stanice vzdálí od té bubenské, takže obslouží víc lidí.

pozn.: Místo vysokých skleněných stěn a mohutné betonové konstrukce dříve navrhovaného mostu vyrostou na mostě jen 1,2 metru vysoké protihlukové zídky a most bude v co největší možné míře odlehčen, aby celá stavba nebránila výhledu na Výstaviště.

Nádraží pro Bubny
V Bubnech by pak mělo vyrůst nádraží mezi Vltavskou a současným nádražím Praha-Bubny. Na peron bude možné vystoupat přímo ze zastávky metra Vltavská. Tím pádem na sebe bude v jednom uzlu navazovat metro, vlak a tramvaje. Budova nádraží bude dlouhá dvě stě metrů – v jejím středu bude průchod v ose Heřmanova – Jateční, aby mohl vlak obsloužit také obyvatele nové čtvrti, která v Bubnech časem vyroste.

I v části Strojnické ulice naproti Výstavišti skleněné stěny nahradí nižší ochrany proti hluku a původní podpěrné sloupy do V vystřídají svislé podpěry, aby mezi nimi mohla vzniknout například stezka pro chodce a cyklisty nebo podstavby s kavárnami a obchody. „Podstatné pro nás je, aby trať tvořila co nejmenší vizuální a hlukovou překážku pro lidi, kteří tu bydlí, a co nejméně jim změnila podmínky k životu,“ vysvětluje radní Burgerová. K tomu přispěje i to, že jim vlaky nebudou zastavovat přímo pod okny.

Viadukty by naopak měly zajistit sjednocení Sedmičky a celkově by nová dráha na letiště měla Sedmičku obohatit. „Vznik městských viaduktů, které umožní plynulé propojení dosud oddělených čtvrtí, promyšlené umístění a kultivované řešení nových zastávek a celkové městské řešení železnice podle vzoru zdařilých zahraničních realizací, například v Berlíně – to vše zvyšuje šance, že železnice bude pro Prahu 7 přínosem,“ myslí si Biegel.

Městská železnice
I když média novou trať překřtila na rychlo-
dráhu, její charakter se mnohem víc blíží klasické městské železnici. Vlaky napájené elektrickými trolejemi pojedou v úseku Praha-Bubny až Praha-Výstaviště rychlostí 50–60 kilometrů za hodinu. Cesta na letiště by tak ze Sedmičky neměla trvat déle než dvacet minut. A kolik vlaků Sedmičkou projede? „V dopravní špičce se počítá přibližně s osmi páry osobních vlaků za hodinu, které zastaví v obou stanicích na Sedmičce, a 
čtyřmi páry spěšných vlaků, které zastavují jen ve stanici Praha-Bubny. S nákladní dopravou se v úseku Praha-Bubny – Praha-Ruzyně nepočítá,“ přibližuje Tomáš Richtr z Odboru rozvoje.

Vlaky (i ty ve městech) patří k nejekologičtější formě dopravy a dobře řešená městská železnice znamená víc spokojených cestujících, kteří nechají auta doma. Podle studie Správy železniční dopravní cesty by modernizovanou trať z Prahy do Kladna mělo v roce 2052 využít až 24 tisíc cestujících denně. Původně měla být trať hotová v roce 2004, v současné době je připravena dokumentace pro podání projektu na územní řízení. Kdy se skutečně ze Sedmičky svezeme vlakem přímo na letiště, je ale stále ve hvězdách, zatím se mluví o roce 2024.


Průběh trati

Praha-Masarykovo nádraží
Praha-Bubny
Praha-Výstaviště
Praha-Dejvice
Praha-Veleslavín
Praha-Liboc
Praha-Ruzyně
Praha-Dlouhá Míle
Praha-Letiště Václava Havla


Vlakem po Praze

Vlakem se dá celkem jednoduše jezdit po Praze už dnes. Platí v něm stejné jízdenky a tramvajenky jako v metru nebo tramvajích. Například ze zastávky v Bubnech se po opravě Negrelliho viaduktu dostanete za pět minut
na Masarykovo nádraží nebo za stejnou dobu do Dejvic. Z holešovického nádraží jste zase za šest minut v Libni a za čtyři v Podbabě. Jízdní řády můžete mít stále u sebe díky
mobilní aplikaci Můj vlak, IDOS nebo PID Lítačka.


pozn.: Nová zastávka vznikne ve Stromovce nedaleko Výstaviště. Na nástupiště povede kromě přístupu od viaduktu před Výstavištěm i lávka navazující na novou cestu kolem ZŠ Umělecká z ulice U Studánky. Tím se zlepší dostupnost hromadné dopravy pro obyvatele této části Letné a také přístupnost Stromovky.