Podle údajů organizace Člověk v tísni ohrožuje menstruační chudoba v Česku 38 tisíc dívek ve věku 12 až 18 let. Pro některé rodiny je pořízení menstruačních hygienických pomůcek natolik zatěžující, že se dívky uchylují k nevhodným a nespolehlivým provizoriím a raději vynechají třeba i týden školní docházky – což může negativně ovlivnit jejich budoucí život.
V řadě států jsou menstruační potřeby dostupné zdarma (například od roku 2022 ve Skotsku), jinde jsou zatíženy nižší DPH (v Německu činí 7 %), zatímco u nás jsou vložky, tampony a další menstruační potřeby v nejvyšší, tedy 21% sazbě. Měsíční náklady za vložky pro jednu ženu se mohou v závislosti na typu a značce pohybovat mezi 150 a 300 korunami.
„V Praze 7 žije řada potřebných dětí v sociálně slabých rodinách. Těmto rodinám pomáháme mnoha opatřeními a nyní jim pomůžeme i touto cestou. Dosavadní pozitivní zkušenosti a spolupráce s Člověkem v tísni nás v Praze 7 utvrdila v tom, že je třeba se tomuto stále tabuizovanému tématu věnovat a pomoci dívkám, aby jim menstruace příliš neznepříjemňovala školní docházku ani volný čas,“ říká Jan Čižinský, starosta městské části Praha 7.
Menstruační pomůcky jsou volně dostupné v kabinkách toalet ve školách TGM na Ortenově náměstí a U Uranie již několik měsíců. Nyní je díky daru společnosti Alza může Praha 7 rozšířit do všech svých osmi základních škol.

„Otázka rovného přístupu ke vzdělání je bohužel aktuální i v 21. století. Jsme velice rádi, že díky pomoci našich partnerů můžeme odstranit další bariéru, kterou menstruační chudoba představuje. Společnost Alza nám přislíbila dlouhodobou podporu, čehož si velmi vážíme, případně jsme připraveni vyčlenit i adekvátní částku v rozpočtu městské části. Vložky a tampony zkrátka nemají být luxus,“ uvádí Hana Šišková, místostarostka Prahy 7 s gescí školství a vzdělávání.
„S městskou částí Praha 7 dlouhodobě spolupracujeme na různých projektech, a proto nás těší, že jsme mohli podpořit i tuto iniciativu. Věříme, že dostupnost menstruačních pomůcek ve školách pomůže odstranit další bariéru, která brání některým dívkám v plném zapojení do školního života,“ doplňuje Lucie Holubová Krajcová, CSR specialist ve společnosti Alza.