archivní článek, informace již nemusí být aktuální

První semínko projektu neziskové organizace Záhony pro školky bylo na Sedmičce zaseto v roce 2015. Do projektu se tehdy zapojilo sedm našich mateřských škol. Některé z nich se nadále aktivně účastní, jiné se připojily nedávno a ty další si již svůj záhon obhospodařují samy. Jak vlastně vypadá školní rok malých zahradníků?



Monika Michálková, předsedkyně organizace Záhony pro školky, se inspirovala programem pro školy světové environmentální organizace Slow Food založené v roce 1986 v Itálii. Jejím cílem je vytvoření světové sítě místních komunit, která podporuje lokální kulturu a tradice spojené s jídlem a působí jako protipól vzestupu rychlého stravování, tzv. fast food. Převzít koncept z prosluněného jižního státu však vyžadovalo vytvořit vlastní metodiku šitou na míru místním podmínkám, jelikož není překvapivé, že u nás se pěstují jiné plodiny v jiných ročních obdobích. Inovací bylo začít s radostí z vlastního pěstování již v předškolním věku. „Na rozdíl od Slow Food jsme se zaměřili na předškolní děti, které jsou nejotevřenější a nejvnímavější. A i proto, že takřka všechny školky mají vlastní zahrady a volnější osnovy. Náš projekt vychází z přesvědčení, že záhon a péče o něj je jedna z možných cest, a svým způsobem cesta jedinečná, jak dětem vštípit přirozeným způsobem důležité a užitečné souvislosti týkající se kvality jídla a stavu životního prostředí, i to, jak je mohou ovlivnit,“ dodává Monika. Organizace již zapustila své kořeny do cca 90 školek, především v Praze a okolí.

Zapojeným školkám dodají Záhony pro školky nejen praktickou zahradnickou výbavu – vyvýšený záhon, kompostér, sadbu, osivo a nářadíčko, ale i didaktický program. Cenným průvodcem je pro děti Sešit malého zahradníka, interaktivní omalovánky, které je provázejí všemi záhonkovými událostmi a náměty a zůstanou každému dítěti jako osobní zápisník i na později. Ani učitelé nejsou ochuzeni. „Jak rozvinout jednotlivé náměty nejen na zahradě, ale i ve třídě, najdou v příručce pro vyučující. V ní je podrobně popsáno, co měsíc po měsíci na záhonku sázet či sít, pěstovat, sklízet. Kromě toho dostanou i rady, jak záhon rozvrhnout, jak ho chránit před škůdci a jak jej zúrodňovat, aby děti viděly zasloužený výsledek své práce,“ líčí s úsměvem Monika. Úvodem do celoročního programu jsou hravé workshopy pro děti a motivační semináře pro vyučující.

Zabořit ruce do hlíny
Založením záhonu vše začíná. Neodmyslitelně k němu patří i kompost, do nějž děti odkládají nejen plevel ze zahrady, ale i odřezky z kuchyně. O tom, že kompost je skutečným pokladem zahradníka, se děti dozvědí na úvodním workshopu u záhonu. Díky němu hravým způsobem zjistí, co je půda a co se v ní odehrává, jak probíhá koloběh živin, a seznámí se s královnami půdy – žížalami.

Na podzim už děti mohou sklidit první úrodu, pomoci s hrabáním listí a zblízka pozorovat, jak se záhon a zahrada chystají k zimnímu spánku. Zahradník v nich však nemusí ustrnout v činnosti a v zimě se můžou starat o ptáčky. Hlavní sezona malých zahradníků pak začíná na jaře – poznají, že sázení, plení a zalévání přináší úrodu.

Konec školního roku je završen sklizní a ochutnávkou. Právě s ní pracuje senzorický workshop, při němž se děti učí vnímat jídlo všemi smysly, a rozlišují tak jeho kvalitu. „Sázíme na hravou výchovu, při které si děti přirozeným způsobem osvojí vztah k přírodě a životnímu prostředí, stejně jako dobré stravovací návyky, jejichž součástí je právě čerpání ze sezonních, čerstvých a férových zdrojů. Velkým přínosem projektu je vytvoření komunity dětí, vyučujících, kuchařek a rodičů, kteří se zapojují formou brigád na zahradě – přehazování kompostu, úklid zahrady či společné sázení květin nebo stromů,“ dodává Monika.

Zahradní slavnost s občerstvením ze zahrádky tradičně doprovází také divadelní představení Pohádka o semínku. Letošní slavnost, která se odehrála 8. června, patřila dětem ze školek MŠ Na Výšinách, MŠ Rozárka a MŠ Kocour z Prahy 7. Poslední dvě zmíněné školky se do programu zapojily až letos. Jiné sedmičkové školy mají svůj vlastní záhon, o který se starají, ale aktivně již v programu nejsou. „Každý rok jsou noví předškoláci, pro které je náš program určen především. Za ohromný úspěch ale považujeme i nastartování činnosti kolem záhonku ve školkách a jejich samostatné pokračování v péči o něj,“ zakončuje s úsměvem Monika.