Na otevření nového obchodního centra na Veletržní zareagovala ve facebookové skupině Letenská parta svým prvním příspěvkem z cyklu Shops of Letná neboli Obchody z Letné. Představila v něm opraváře bot Ladislava Vlacha z Letenského náměstí. Právě v jeho obchodě totiž dostala Ilona Laužanská nápad na podporu místních podnikatelů. „Udělala jsem jednoduchou fotku, napsala krátký text a šla s tím hned ven. Nebyl čas dlouho spekulovat nad tím, jak to celé pojmout. Chtěla jsem to totiž načasovat symbolicky právě na otevíračku Centra Stromovka,“ vysvětluje Ilona, která se z Prahy 8 na Sedmičku přistěhovala za svým přítelem.

Právě v Bohnicích na vlastní kůži zažila negativní dopady otevření nového obchodního centra na malé živnostníky. „Chtěla jsem si po čase ve své oblíbené optice koupit čočky, ale optiku ani zdejší milou paní prodavačku, kterou jsem znala léta, jsem už hledala marně. Řetězec optiky v nedalekém obchoďáku ji zkrátka převálcoval. Byla bych hodně nerada, kdyby se něco podobného přihodilo i zdejším obchůdkům,“ glosuje Ilona, která vystudovala italštinu a češtinu na Filozofické fakultě UK a kromě učitelské profese se věnuje i psaní článků.

Sama přitom žádnou odpůrkyní obchodních center není, byť do Káráku, jak se Centru Stromovka podle slavné svatby Jiřího Káry někdy přezdívá, zatím nevyrazila. „Obchodní centra samozřejmě do moderního města patří. Vítám například zdejší supermarket, který je tu s ohledem na přetíženou Billu určitě potřeba. Ráda bych svým projektem ale upozornila na místa, kde mají možná daleko zajímavější sortiment než obchody řetězců.“

Od konce loňského listopadu tak na Facebooku představila již několik provozoven. „Živnostníci to většinou vítají, někdy se musím domluvit s majitelem, ale mám vlastně jen samé pozitivní reakce, a to i v komentářích pod jednotlivými příspěvky,“ hodnotí svůj čerstvý projekt. Osobně by ráda zhruba každý týden zpracovala jeden podnik. „Celé to vzniklo jako spontánní nápad, takže to budu dělat tak dlouho, dokud mě to bude bavit,“ dodává Ilona, která by časem chtěla ze svých příspěvků vytvořit i speciální webovou stránku.

A protože je podniků na Sedmičce požehnaně, uvítala by, kdyby se k ní někdo přidal. „Myslím, že ten formát, kdy o podniku píšete z pozice spokojeného zákazníka, je pro lidi mnohem přitažlivější než klasická reklama. Takže budu moc ráda, když na pestrost sedmičkových podniků upozorní i kdokoliv další.“

Společnost při focení i psaní jí dělá její roční syn Dalibor. Společně jsou pravidelnými návštěvníky Bio Oko, kam chodí třeba na přednášky projektu Věda v plenkách nebo na dopolední filmová představení. „Bydlet s malým dítětem na Sedmičce je moc fajn. Těch aktivit pro rodiče s dětmi je tu celá řada. Stačí jen vyjít z bytu a hned jste v centru dění,“ uzavírá Ilona.