Na radnici na Sedmičce se pravidelně konají inspirativní setkání učitelů, která pořádá pražská sekce spolku Otevřeno ve spolupráci s lektory a konzultanty organizace Edumasters pod záštitou MAP, projektu, jehož úkolem je mimo jiné propojovat učitele napříč školami v Praze 7.  

Další setkání se uskuteční na radnici Prahy 7 již 26. února 2024 od 17 hodin. Hlavním tématem bude hodnocení a zpětná vazba žákům. Pro přihlášení kontaktuje organizátory na e-mailu: eliska.horackova@otevreno.org nebo sledujte FB stránky spolku Otevřeno: www.facebook.com/otevreno.org


S nápadem na učitelské večery přišli již v roce 2017 dva mladí učitelé Alexis Katakalidis a Matouš Bořkovec. Probíhaly v prostorách Skautského institutu a jejich cílem bylo sdílet zkušenosti z výuky. Každý pedagog prezentoval něco, čím se sám ve své každodenní praxi zabývá, všechny příspěvky musely být prakticky využitelné dle motta „Co můžu použít zítra ve třídě“. Témata byla pestrá, od tandemové výuky, skupinové práce, formativního hodnocení až po využití nejrůznějších technologií ve výuce nebo tipů, jak zaujmout děti v prvních pěti minutách výuky. Alexis Katakalidis, vítěz ceny Global Teacher Prize z roku 2020, se k tomuto nápadu inspiroval v Anglii, kde se podobná setkání pod názvem TeachMeet konají již řadu let. Úspěšně rozjetou realizaci večerů ale zabrzdila covidová situace.

Na tuto tradici se podařilo navázat v roce 2023 právě na Sedmičce díky podnětu člena pracovní skupiny pro čtenářskou a matematickou gramotnost MAPIII Praha 7 a tehdejšímu mluvčímu spolku Otevřeno Danielu Pražákovi, finalistovi soutěže Global Teacher Prize z roku 2022. Ten dojednal spolupráci s pražskou sekcí spolku a navázal na tuto tradici formou pravidelných učitelských setkání na radnici Prahy 7.

Spolek Otevřeno v roce 2015 založili studenti pedagogické fakulty v Brně, usilující o to, aby vzdělávání učitelů vypadalo jinak. Dnes se jedná o celostátní studentskou organizaci propojující učitele, pořádající vzdělávací akce, prosazující změny na pedagogických fakultách, spolupracující na systémových změnách a šíření dobré praxe. Především ale vytváří odbornou komunitu a pomáhá zejména mladým pedagogům v profesním růstu.

Učení a sdílení
„Cílem Učitelských setkání je poskytnout učitelům inspiraci a podporu,“ říká Eliška Horáčková, která setkání se svými kolegyněmi v rámci Otevřeno organizuje. „Chceme, aby se učitelé mohli vzájemně učit a sdílet své zkušenosti. Věříme, že to může být prospěšné nejen pro jejich práci, ale také pro jejich osobní rozvoj.“

„Účastnit se lze buď jako divák, nebo přijít s prezentací. Vítané jsou také příspěvky, které neukazují jen dobrou praxi, ale naopak odhalují i těžkosti, s nimiž se potýkáme. Je důležité si připomínat, že nejsme dokonalí,“ doplňuje další z organizátorů Alexis Katakalidis. „Je skvělé potkávat se s šikovnými lidmi, kteří chtějí svoji práci dělat co nejlépe a zároveň jsou ochotni svoje zkušenosti sdílet dál.“ Příspěvky jsou omezené délkou na 20 minut, musí být krátké, intenzivní a ideálně zábavné. „Po samotném setkání se často chodí do blízké restaurace na nápoj, kde diskuze nejen o učení pokračují.“

Přijít může každý
Setkání se účastní také učitelé z mnoha sedmičkových škol. Jak to na nich vypadá, popisuje učitelka ZŠ Korunovační Tereza Richtrová: „Již šestkrát jsme měli příležitost potkat se na Učitelském setkání s pestrou škálou lidí – od studentů pedagogiky přes začínající učitele až po vyučující, kteří už v praxi nějakou dobu působí, ale rádi si rozšiřují obzory a hledají inspiraci pro vylepšení svých učebních metod. Přijít může opravdu každý zájemce. Na těchto setkáních se mi líbí, že se skládají z výstupů tří osob, které prezentují nástroje a metody, s nimiž mají zkušenosti. Naservírují nám trochu teoretického podkladu, ale hlavně máme možnost si tyto činnosti vyzkoušet na vlastní kůži, doptávat se na ně a diskutovat o nich. Kromě zajímavých aktivit, například na využití textových her nebo primingu ve třídě, classroomscreenu či dramatických prvků ve výuce, jsme řešili také doporučení pro práci ve skupinách, podchycení rizikového chování, nenásilnou komunikaci s žáky, tvorbu vlastního didaktického materiálu, lapbooky jako nástroj formativního hodnocení a mnohá další témata. Učitelská setkání jsou krátká, dynamická a přinášejí moderní metody výuky, které můžeme využít klidně hned druhý den. Vnímám je také jako prostor pro diskuzi a možné zahájení spolupráce mezi studenty a pedagogy z různých škol. Velmi oceňujeme tuto příležitost i vřelé přijetí, které na nás na radnici pokaždé čeká.“