Parkování ve městě je komplikované téma, na které obtížně hledá recept řada světových metropolí. Týká se také Prahy i naší městské části, jak mnoho z vás denně pociťuje – ať už potřebujete zaparkovat před domem, nebo bezpečně projít čtvrtí z bodu A do bodu B. Magistrát nyní připravuje změnu výše parkovného pro rezidenty. Mluví se o úpravě ceny z 1 200 na 2 400 korun ročně, přičemž městské části budou mít možnost požádat o případné navýšení této částky. Má to ale smysl? Projeví se to v ulicích? Bude více volných parkovacích míst? A jak vysoká cena by měla být?  

Abychom nerozhodovali jen „od stolu“ o vás bez vás, nechali jsme zpracovat obsáhlý průzkum, ve kterém odpovědělo 2 500 obyvatel Prahy 7. Výsledky průzkumu předkládáme níže, abyste i vy měli všechny dostupné informace. Dalším krokem bude uspořádání hlasování, ve kterém se budete moci rozhodnout podle svých potřeb a názorů.

Na téma parkování již také proběhly dvě veřejné debaty, zhlédnout je můžete zdetady. Další debata, kde podrobně rozebereme nadcházející hlasování, se uskuteční 29. května 2024 od 18 hodin v zasedacím sále radnice Prahy 7 (U Průhonu 38).

Hlasování o parkování se na Sedmičce uskuteční společně s volbami do Evropského parlamentu, které proběhnou ve dnech 7. a 8. června 2024. Položíme vám tři otázky: zda a o kolik cenu parkovného chcete navýšit a jestli má městská část takto získané finanční prostředky využít jako motivační příspěvek na jiný způsob mobility pro ty, kteří v zónách nebudou parkovat. 

Na této stránce najdete:

  1. informace o současném stavu rezidenčního parkování v ulicích Prahy 7
  2. často kladené otázky
  3. výsledky průzkumu
  4. podrobné informace o hlasování

1. Informace o současném stavu rezidenčního parkování v ulicích Prahy 7

 

Chybí více než 3 000 míst

Počet parkovacích míst v ulicích je omezený a již došlo k naplnění jejich kapacity. Před domy, v nichž je dvacet bytů a patnáct aut, je pět až deset míst k parkování. Více aut se tam zkrátka nevejde. Systém proto nefunguje a obyvatelé jen obtížně hledají, kde své auto nechat. V současnosti je v Praze 7 do parkovací zóny přihlášeno o cca 3 300 aut více, než je parkovacích míst. 

 

Řešení této situace nepřináší překreslení čar v ulicích, protože se již parkuje prakticky všude, kde je to možné, ani výstavba parkovišť a garáží, protože městská část nemá ani volné pozemky, ani finance na nezbytné miliardové investice. Řešením by nebylo ani další zpřísnění zóny, protože více než 90 % parkovací kapacity slouží výhradně rezidentům. Na druhou stranu však i tam, kde je situace nejhorší, dlouhodobě parkuje řada aut, která by zde nutně stát nemusela – vozidla, která jsou na hranici pojízdnosti, či vozy, které lidé používají jen jednou za delší dobu. Vzhledem k dosavadnímu nárůstu počtu parkovacích oprávnění, který činí v průměru 280 nových aut ročně, je třeba do dalších let počítat také s vozy, které si lidé teprve pořídí, protože parkování skoro nic nestojí.

 

 

 

 

Levná místa, nebo zdražení?

Na dvou dubnových debatách (ke zhlédnutí zdetady) jsme s občany diskutovali o tom, jak k parkování v Praze 7 dále přistoupit. Zda cenu parkování upravit podle dostupných dat a podle výsledků průzkumu tak, aby parkujících aut ubylo, a parkovací místa byla dostupnější, anebo ponechat současný model a mít levná parkovací místa v ulicích, o která však soupeří a bude soupeřit stále více a více lidí (více v bodu 3.2).

Úprava parkovného směrem nahoru by měla majitele často nepoužívaných aut přimět, aby se zamysleli kupříkladu nad tím, zda se konečně toho vraku, kterým stejně téměř nejezdí, nezbaví, či zda neuvolní místo pro ty, kdo skutečně potřebují často jezdit a parkovat. Otázka však zní, bude to doopravdy fungovat? A při jakých částkách parkovného? Chceme, aby takové opatření mělo skutečně šanci přinést uvolnění parkovacích míst v ulicích a nešlo jen o zbytečné tahání peněz z kapes občanů. Jsme přesvědčeni, že pokud má o této věci někdo rozhodnout, musejí to být občané. A občané také rozhodnou, jestli chtějí, aby se zavedla finanční motivace pro ty domácnosti, které uplynulý rok parkovací oprávnění neměly a nezabírají parkovací místo v ulicích ostatním.

Úprava cen parkovného se nemá týkat seniorských, ZTP a pečovatelských parkovacích oprávnění.  Případné finanční kompenzace naopak zahrnují i tyto skupiny.


2. Často kladené otázky

Níže jsme připravili odpovědi na často kladené otázky. Nenašli jste odpověď na tu svoji? Napište na: auta@praha7.cz

Oprávnění k parkování je vydáno každému občanovi Prahy 7, který prokáže vztah k danému autu (vlastnictví, leasing, funkční požitek – služební vůz); tedy dle zákona 13/1997 Sb., § 23, (1), každému s trvalým pobytem či vlastníkovi nemovitosti.

Poplatek je paušální platba za neomezení stání ve zpoplatněné parkovací zóně – tedy zvýhodnění rezidentů, kteří mohou v zóně za jednu cenu stát libovolně dlouho.

Není to povinná platba a je na každém, zda možnost využije. Z platby tedy nevyplývá nárok na neobsazená parkovací místa.

Každá oblast zóny placeného stání je v Praze 7 monitorována 3–4krát denně – to dříve nebylo možné.

Neplatící tvoří v průměru cca 5 %, v noci ve všední den 3–4 %, o víkendu přes den 5–8 % podle lokality.

Pokuty jsou odbavovány okamžitě po předání z městské policie.

Tzv. slučování se už nevyplatí: novelizace zákona umožňuje sankci za sloučené přestupky až 25 tisíc korun.

Je to správné řešení a ideálem je, aby v každém bloku byla 1–2 stále dostupná místa pro legální zastavení a vyložení/naložení nákladu v režimu 24 hodin denně, 7 dnů v týdnu.

V současnosti řešíme s magistrátem a městskou policií značení takových míst, která umožní jednoduchou detekci přestupku (např. použití parkovacích hodin) a uložení sankce včetně odtahu.

Značení parkovací zóny metodicky zajišťuje odbor dopravy Magistrátu hl. m. Prahy – není na rozhodnutí městské části.

Navzdory běžnému přesvědčení by se vyznačením normových parkovacích stání v zóně kapacita spíše snížila: dokazují to i data ze sledování vytížení zóny, do jednotlivých úseků často vejde víc vozů, než norma stanovuje.

Již nyní je možné kontaktovat městskou policii na čísle 156. Sousední Praha 1 aplikaci provozuje, protože má proti jiným městským částem vysokou míru přestupkovosti, a ke zlepšení situace nedošlo.

Garance místa je možná pouze pro ZTP s prokazatelnou potřebou, popř. složky integrovaného záchranného systému (policie, zdravotníci, záchranáři).

Podle ČSÚ je v Praze 7 celkem 23 300 bytů, registrovaných aut je 13 000, takže statisticky je zde ještě min. 10 000 (43 %) bytů, na které žádné registrované auto nepřipadá.

Podle volebních seznamů je v Praze 7 celkem asi 31 000 obyvatel s trvalým pobytem starších 18 let; statisticky si tedy 18 000 (58 %) občanů ještě nepožádalo o parkovací oprávnění.

Stále je zde výrazný potenciál k přibývání aut v zóně.

Místa ve skutečnosti přibyla: od roku 2018 narostla kapacita zóny o cca 170 míst.

Po otevření tunelového komplexu Blanka v roce 2016: nárůst parkovacích míst v ulicích Veletržní, Bubenská, nábřeží Kpt. Jaroše.

Bylo postaveno parkoviště Jankovcova u holešovického nádraží s kapacitou 83 míst, v průměru je zde volná kapacita 70 %.

V garážích Letná bylo vyčleněno 390 míst pro rezidenty za 1 000 Kč/měsíčně.

Zvýhodněná noční parkování: Výstaviště, garáže Letná, OC Stromovka.

Podrobnosti k jednotlivým možnostem parkování najdete zde.

Od roku 2017 bylo investováno více než 800 milionů korun z veřejných rozpočtů na parkování.

K redukci míst dochází jen z důvodů bezpečnosti (křižovatky, přechody) a na chodnících, které projdou rekonstrukcí a není na nich zachována dobrá prostupnost pro chodce.

 


3. Výsledky průzkumu o parkování

Abyste měli možnost v hlasování adekvátně rozhodnout, potřebujete fakta. Proto jsme koncem minulého roku zadali nezávislý výzkum, ve kterém odpovědělo 2 500 obyvatel Prahy 7. Jaké jsou výsledky?

  1. Citlivost na výši parkovného skutečně existuje. Je zde velká skupina lidí, kteří jednoznačně prohlásili, že by v případě vyššího parkovného místo pro parkování uvolnili.
  2. Magistrát zvažuje zvýšení ročního parkovného z 1 200 Kč na 2 400 Kč. Tedy z 3,30 na 6,60 korun denně. To se ale podle výsledků průzkumu v ulicích prakticky neprojeví – jen málokoho to přiměje zrušit své parkovací oprávnění. V této situaci by se tak rozhodlo jen 15 % dotázaných. Ve skutečnosti to podle zahraničních zkušeností bude řádově ještě méně.
  3. Proto průzkum pracoval i s dalšími částkami, aby ověřil, při jaké cenové hladině by respondenti parkovací místa uvolnili. Z dat vyplývá, že průkazný úbytek parkujících lze očekávat při částkách od 6 000 korun za rok a výše. Stále však je třeba mít na paměti, že průzkum se ptal hypoteticky, v praxi se mohou občané zachovat jinak a auto v zóně i při vyšších cenách ponechat.

Další peníze do rozpočtu, nebo příspěvek na mobilitu?

Při řešení otázky parkování nám nejde o to, získat další peníze do rozpočtu. Pokud si dodatečné navýšení parkovného občané odhlasují, chceme je nechat rozhodnout také o tom, zda vybrané prostředky použijeme jako další motivaci pro domácnosti, které si parkovací oprávnění nepořídí, a nebudou tak zabírat parkovací místo ostatním. A protože v průzkumu 47 % respondentů uvedlo, že v případě MHD zdarma omezí používání auta, vede nás to k myšlence, že by příspěvek na Lítačku či pro seniory na Taxík Maxík mohl občany v kombinaci s navýšením parkovného přece jen motivovat, aby neparkovali před domem či se auta zbavili úplně.

Podle hrubých propočtů, za předpokladu, že si o příspěvek požádá 80 % oprávněných osob, by se mohlo jednat o částku 1 500 až 2 000 Kč ročně. Pokud by o příspěvek žádalo méně lidí, částka by se mohla vyšplhat na 7 200 až 9 600 Kč/osoba (v závislosti na výši maximálního odhlasovaného ročního parkování pro rezidenty.)

Výsledky průzkumu si můžete stáhnout ZDE.


4. Podrobné informace o hlasování

Hlasování o parkování proběhne v Praze 7 společně s volbami do Evropského parlamentu ve dnech 7. a 8. června 2024.*

Podle současné pracovní verze se Praha 7 se budeme ptát na následující tři otázky:

 

  1. Dodatečné zvýšení ceny ročního parkovného nad úroveň navrhovanou magistrátem hlavního města Prahy může v ulicích v Praze 7 podle průzkumu veřejného mínění vést k uvolnění parkovacích míst. Souhlasíte s tím, aby městská část požádala hlavní město Prahu o zvýšení ceny ročního rezidenčního parkovného (s výjimkou seniorského, ZTP a pečovatelského oprávnění) nad rámec magistrátem stanovené minimální ceny?

 

o          ANO

o          NE

 

  1. Souhlasíte s tím, aby městská část Praha 7 rozdělovala zpětně každý rok finance, které získá z takového dodatečného navýšení parkovného, mezi občany Prahy 7, kteří žijí v domácnosti v Praze 7, která v zóně placeného stání na území Prahy 7 neměla v daném roce registrovaný automobil, a poskytla jim tak kompenzaci na jiný způsob mobility a motivovala je neparkovat v zóně placeného stání?

o          ANO

o          NE

 

  1. Čím bude úprava ceny parkovného vyšší, tím bude vyšší pravděpodobnost, že se parkovací místa v ulicích uvolní. Pokud souhlasíte s dodatečným navýšením, vyberte celkovou částku ročního rezidenčního parkovného.

o          7 200 Kč

o          8 400 Kč

o          9 600 Kč

 

Občané, kteří si přejí, aby se pokud možno nic neměnilo, odpovědí na první otázku NE. Ti, kteří změnu chtějí, pak mohou v odpovědích vyjádřit své preference, jak by měla vypadat.

Celý systém by platil po dobu tří let, kdy by radnice sledovala, jak se změny osvědčí v praxi, a následně by občané v roce 2028 vyjádřili názor, jak pokračovat.

 

* Nejedná se o místní referendum. V místním referendu se rozhoduje o věcech, které patří do samostatné působnosti obce, kdežto ve věcech zón placeného stání v Praze rozhoduje Magistrát hl. m. Prahy a městské části mohou pouze podávat své podněty či návrhy.