Na řadě míst v Praze 7 již několik let fungují takzvané cykloobousměrky, které významně zkracují vzdálenosti pro cyklodopravu. Opatření, které umožňuje průjezd na kole či koloběžce v protisměru jednosměrné ulice, se na Sedmičce zavádělo již po stanovení zóny 30 na Letné a v Holešovicích. Zklidněné vedlejší ulice umožňují cyklistům bezpečně si zkrátit vzdálenosti při pohybu ve městě a zároveň je motivují, aby se nedopouštěli nelegální jízdy po chodníku. Zhruba od poloviny září 2025 bude na Letné postupně probíhat vyznačení cykloobousměrek v jednosměrkách v zóně 30, kde dosud nejsou, aby bylo vedení dopravy pro cyklisty i řidiče jednotné, a tím pádem i přehledné a předvídatelné. V minulém roce obdobná opatření probíhala v Holešovicích.

V městském prostředí je zjednosměrňování ulic často prostředkem k omezení průjezdné dopravy v rezidentních oblastech. Zatímco však v autě spletitou síť jednosměrek snadno objedete, na kole to stojí mnohem více sil i času. Právě proto se na řadě míst v Praze, ČR i v zahraničí zavádějí cykloobousměrky, které tento problém řeší. Cílem opatření je také zabránit výmluvám, proč se někteří cyklisté neoprávněně pohybují na chodníku, kdy často bývá argumentem právě to, že nechtěli jet v protisměru.

 

Značení cykloobousměrek

Pokud není v ulici ochranný cyklopruh nebo vyhrazený pruh pro cyklisty (které se stanovují primárně na páteřních komunikacích), bývá kromě příslušného svislého značení cykloobousměrka vyznačována také tzv. piktogramovým koridorem pro cyklisty. Přestože ve vedlejších ulicích obvykle není prostor pro umístění cyklopruhů, aniž se musí rušit parkování, umožňují tyto ulice (kde je navíc snížená rychlost na 30 km/h) bezpečné a pohodlné vyhnutí auta a cyklisty. Piktogramy pak upozorňují řidiče motorových vozidel na možný výskyt cyklistů a směr jejich jízdy.